بورسیت زیر لگن و درد نشیمنگاه

SI-joint-pain

چاپ

درد نشیمنگاه

درد نشیمنگاه دردی است که در زیر باسن درست در محلی از لگن که روی آن مینشینیم حس میشود. شایعترین علت درد نشیمنگاه التهاب بورس زیر توبروزیته ایسکیال لگن است. توجه به این نکته ضروری است که درد نشیمنگاه با درد دنبالچه متفاوت است.
وقتی روی سطحی مینشینیم درست زیر هر طرف باسن در زیر پوست یک استخوان سفت و محکم به دست میخورد که به آن توبروزیته ایسکیوم میگویند. این محل نشیمنگاه بوده و در هر دو طرف زیر باسن وجود دارد.
دنبالچه در پایین ترین قسمت ستون مهره و در وسط دو قسمت باسن و درست بالای مقعد قرار گرفته است.

علت بورسیت زیر لگن

بر اثر ورزش هایی مانند دویدن، پرش و ضربه زدن تاندون همسترینگ روی توبروزیته ایسکیوم حرکات زیاد و مکرری همراه با سایش دارد و این سایش مکرر میتواند موجب التهاب بورس بین این دو شود.
همچنین نشستن به مدت طولانی بر روی زمین سفت موجب میشود بورس بین تاندون و استخوان ایسکیوم به مدت طولانی فشرده شده و ملتهب شود. التهاب بورس را بورسیت Bursitis میگویند.

چون از لحاظ تاریخی افرادی که زیاد بافندگی میکرده اند به مدت زیادی در حالت نشسته بوده اند و این بیماری در آنها زیاد دیده میشده است به این بیماری نشیمنگاه بافندگان Weaver’s bottom هم میگویند. گاهی هم افتادن و زمین خوردن با نشیمنگاه بر روی یک سطح سفت میتواند موجب ضربه به بورس ایسکیوگلوتئال و التهاب آن شود.

منبع : ایران ارتوپد

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین