علائم فلج بل

تشخیص-فلج-صورت-150x150

چاپ

فلج عصب زوج هفتم مغزی یا عصب صورتی منجر به فلج بل (Bell’s palsy) می‌شود. در این حالت عضلات صورت به صورت ناگهانی و به طور موقت فلج می‌شوند، اغلب تنها یک طرف صورت را گرفتار می‌کند. درگیری عصب صورتی معمولاً به تنهائی یک بیماری نیست بلکه علامتی از یک بیماری دیگر است مانند عفونت، آسیب و یا تومور عصب صورتی . فلج خودبخودی عصب فاسیال بدون شواهد سایر بیماری‌ها، فلج ایدیوپاتیک بل نامیده می‌شود.اگر چه دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد فلج بل دارای یک مکانیسم ایمنی التهابی ویروسی است .

علائم فلج بل

فلج کامل یک طرف صورت، ظاهری بی‌ تفاوت و بی‌ روح به شما می‌ دهد، زیرا در طرف درگیر، عضلات ناحیه پیشانی تا زیر دهان هیچ حرکتی ندارند. ممکن است گوشه دهان شما دچار افتادگی شود و شما برای نگه داشتن آب دهان در طرف درگیر با مشکل روبه‌رو شوید. چشم طرف درگیر ممکن است به شکل ناقص بسته شود، یا به هیچ وجه بسته نشود و بنابراین امکان نشت اشک از آن چشم وجود دارد.برخی از افراد از درد پشت گوش، ناحیه فک یا یک طرف صورت شکایت دارند.ممکن است احساس کنید طرف درگیر دچار کشیدگی یا انقباض شده و احیانا دچار تغییراتی در ترشح بزاق و حس چشایی، افزایش حساسیت به سر و صدا یا اشکال در تکلم یا غذا خوردن شوید.فلج بل می تواند در هر سنی روی دهد، اما در سنین ۳۰ تا ۶۰ سالگی شایع‌ تر است. گاهی اوقات با عفونتی در گوش میانی در ارتباط است.

اصول درمان فلج بل

اغلب بیماران بدون درمان خاصی به طور کامل خوب می ‌شوند. پزشکان مطمئن نیستند که هر گونه درمانی بتواند در نتیجه نهایی فلج بل تغییری ایجاد کند. اما اگر قادر نیستید چشم خود را به طور کامل ببندید، لازم است برای محافظت از خشکی بیش از حد آن که می‌ تواند به زخم قرنیه منجر شود، اقداماتی را انجام دهید.

استفاده از چشم‌ بند موقتی یا مالیدن پماد می ‌تواند از آسیب چشم حین خواب جلوگیری کند. استفاده از قطره‌ های مرطوب کننده مانند قطره‌ های چشمی، چشم را در برابر گرد و غبار و خشکی محافظت می ‌کند.

پزشکان گاهی دارویی کورتونی تجویز می‌ کنند تا با مصرف آن از ورم احتمالی عصب صورت کم شود.

پزشک ممکن است برای حفظ کشش عضلات، فیزیوتراپی و ماساژ صورت را هم توصیه کند.

منبع: ویکی پدیا , تبیان

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین