درمان استئو آرتریت با فیزیوتراپی

getty_rf_photo_of_physical_therapy

چاپ

روش های مختلف فیزیوتراپی در بهبود حرکات مفصلی ، کاهش درد و افزایش کارایی بیماران مبتلا به این عارضه نقش برجسته ای دارند . این روش ها بخصوص وقتی به صورت منظم انجام شوند با افزایش دادن میزان آب درحد مطلوب در مفصل وکپسول  مفصلی در کاهش یا رفع علائم موثرند . در ادامه به بیان نقش روش های مختلف فیزیوتراپی در درمان استئوآرتریت مفصل های بدن می پردازیم .

گرمای مطلوب

در این روش با استفاده از حوله گرم و مرطوب یا انجام استحمام یا استفاده از کیسه های گرمازای حاوی مایع مفصل گرم می شود این روش چنانچه ۳ بار در روز و هر بار به مدت ۲۰ – ۱۵ دقیقه انجام شود می تواند نقش مهمی در رفع علائم و درد داشته باشد

گرمای عمقی

در این روش متخصص مربوطه با استفاده از دیاترمی امواج کوتاه یا میکروویو یا استفاده از امواج اولتراسوند سبب ایجاد گرمای عمقی در مفصل می شود . ثابت شده است که دیاترمی امواج کوتاه همراه با ماساژ با یخ دوره ای و ورزش های مناسب یک برنامه بسیار مفید برای کاهش یا رفع علائم بیماران مبتلا به آرتروز مفصل های بدن می باشد .

گرمای عمقی نباید برای بیمارانی که دچار التهاب حاد مفاصل هستند به کار رود این روش بخصوص در آرتروز مفصل شانه و برای آزاد کردن تاندون های این مفصل کاربرد دارد .

سرما درمانی

در این روش با استفاده از کیسه های حاوی یخ یا یخ پیچیده شده داخل حوله درد و التهاب مفصل را کاهش می دهد .

آب درمانی

آب درمانی می تواند درد و خشکی مفصل ها را کاهش دهد . ورزش و راه رفتن در داخل استخر شاید بهتر باشد چرا که آب وزن وارد بر مفاصل را کاهش می دهد .

تحریک الکتریکی از طریق پوست ( TENS  )

این روش درمانی می تواند سبب کاهش یا رفع درد شود .در این روش از طریق الکترود هایی که روی پوست قرار می گیرد امواج الکتریکی به مفصل یا نقاط دردناک انتقال می یابد . لباس هایی طراحی شده اند که مجهز به این سیستم هستند و فرد در طول روز آن را می پوشد و در هنگام درد با فعال کردن سیستم علائمش رفع می گردد .

طب سوزنی

این روش یک روش سنتی چینی است که در آن در نقاط خاصی از بدن که به چاکراه های اصلی بدن ارتباط دارند سوزن فشار داده می شود واز این طریق تسکین درد ایجاد می گردد .

فشار نقاط حساس

در این روش همان نقاط مورد بحث در طب سنتی چینی را نه توسط سوزن بلکه توسط فشار انگشت تحریک می کنند .

منبع: وبلاگ دکتر فروغ

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین