بهترین روش درمان بدون جراحی دیسک کمر

161791192075721262174142167389127134247228

چاپ

 

آسیب دیسک بین مهره‌ای به علت ضربات و یا تغییرات تدریجی ناشی از افزایش سن (فرآیند پیری) اتفاق می‌افتد. ضربه‌های وارده به ستون فقرات ممکن است منجربه پارگی فیبرهای بخش محیطی گردد که نتیجه آن بیرون زدگی قسمتی از هسته دیسک است. به بیرون زدگی هسته دیسک و آزاد شدن آن از بخش محیطی (آنولوس فیبروزوس)، فتق دیسک بین مهره‌ای می‌گویند. به دلیل تحرک زیاد در ناحیه کمری، دیسک‌های این قسمت از ستون مهره‌ها بسیار آسیب پذیر هستند. بیشترین موارد فتق دیسک بین مهره‌ای ناحیه کمری، در دیسک‌های L4-L5 و L5-S1 اتفاق می‌افتد که با فشار بر روی ریشه‌های عصبی L5 و S1 همراه می‌گردد.

ضایعه دیسک بین مهره‌ای با افزایش سن بیشتر می‌شود. فرآیند پیری ازطریق کاهش مقدار آب موجود در قسمت هسته دیسک، از خاصیت ارتجاعی آن می‌کاهد. همچنین خاصیت ارتجاعی بخش محیطی دیسک بین مهره‌ای که از حلقه فیبری غضروفی تشکیل شده‌است، با افزایش سن کاهش می‌یابد که در برخی از افراد ممکن است سریعتر از زمان مورد انتظار رخ دهد. کاهش خاصیت ارتجاعی بخش محیطی و مرکزی دیسک بین مهره‌ای، یک عامل مهم آسیب آن محسوب می‌گردد و باعث ایجاد بیماری به نام دیسک کمر می شود.

فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر

اگر بیمار مبتلا به دیسک کمر، به موقع برای درمان بیماری خود اقدام کند، در بیشتر از ۸۰% موارد می تواند آن را به روش بدون جراحی درمان کند. یکی از بهترین روش های درمان بدون جراحی دیسک کمر فیزیوتراپی می باشد. هدف فیزیوتراپی، اصلاح فعالیت‌های حرکتی، برطرف نمودن محدودیت‌های حرکتی، تقویت عضلات ارادی، افزایش مهارت‌های حرکتی و آموزش حرکات ارادی است. بر این اساس حرکت‌درمانی یا تمرین‌درمانی در فیزیوتراپی اساس درمان خواهد بود. آنچه در این رشته‌ی توانبخشی مطرح می‌شود، به‌کارگیری تکنیک‌های دستی و یا ابزارهایی است که اهداف مذکور را برآورده نماید و در درمان بیماری و از جمله دیسک کمر کمک کننده باشد. برای این منظور فیزیوتراپی از علومی مانند کینزیولوژی، بیومکانیک، فیزیک و علوم پزشکی بهره می‌گیرد تا بتوان حرکات انسان را به ‌نحوی اصلاح نمود و فرد بتواند در فعالیت‌های روزمره‌ی خود تا آنجا که امکان دارد مستقل گردد.

در مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی از بهترین روش های درمانی از جمله فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر استفاده می شودکه  تاثیر بسیار زیادی در  بهبود ,درمان و رفع علائم  آن دارد .

منبع : کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین