فیزیوتراپی برای دیسک کمر

banner2

چاپ

دیسکی که پاره شده دیگر قابل ترمیم و اصلاح نیست اما روش هایی وجود دارد که اگر این روشها به موقع و به طور کامل و صحیح بکار گرفته بشوند می توانند با کنترل درد و علائم و جلوگیری از پیشرفت، بیمار را از استفاده از درمان های جراحی بی نیاز کنند.

زمانی که بیمار درد حاد دارد استفاده از داروهای مسکن، داروهای ضد التهاب، داروهای ضد اسپاسم و بعضی از داروهایی که دردهای ناشی از فشار روی ریشه های عصبی را کنترل می کنند توسط پزشک ممکن است که توصیه بشود. البته جلوگیری از وارد شدن نیروی وزن به سطح دیسک یعنی استراحت و اجتناب از ایستادن و نشستن و فعالیت های فیزیکی هم در زمان هایی که دیسک حاد وجود دارد اکیدا توصیه می شود و مدت زمان استراحت باید توسط پزشک معالج تجویز شود .

فیزیوتراپی در دیسک کمر

استفاده از مدالیته های فیزیکی و فیزیوتراپی و گرمای سطحی و این مسائل می تواند به کنترل درد بیمار کمک کند. در مواردی که درد بیمار با استفاده از این روش ها قابل کنترل نباشد و یا در مواردی که ضعف پیش رونده در اندام های تحتانی مشاهده بشود ممکن است درمان های جراحی برای بیمار توصیه و اجرا بشود.

اما ما چه روش های درمانی جراحی را برای بیمار انتخاب کنیم و چه با استفاده از روش های درمانی بدون جراحی مشکلات بیمار را کنترل کنیم در هر دو صورت موفقیت کامل درمان بیمار مشروط به برطرف کردن عوامل فیزیکی است که باعث وارد شدن آسیب به دیسک های بین مهره ای و مهره های ناحیه کمر می شود .

یعنی تقویت عضلات ناحیه لگن، شکم، کمر و اندام های تحتانی و برطرف کردن کوتاهی های مربوط به این عضلات و اصلاح الگوی رفتاری روزانه یعنی روش نشستن، ایستادن، راه رفتن، حمل کردن اجسام و فعالیت های روزانه کمک بسیار زیادی به کنترل و پیشگیری از وارد شدن نیروهای نامتناسب به کمر و پیشگیری از عود مجدد و یا پیشرفت مشکل بیرون زدگی دیسک ناحیه کمر می شویم.  متخصصین فیزیوتراپی با استفاده از روش های درمانی مانند برطرف نمودن کوتاهی عضلات به درمان دیسک کمر کمک زیادی می کنند.

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین