شگستگی لگن ؛ علائم و علل

درد-مفصل-ران

چاپ

لگن پایین ترین قسمت تنه است و در جایی قرار دارد که تنه به اندام تحتانی متصل می شود. استخوان لگن یک ساختمان حلقوی است که در بالا به ستون فقرات متصل شده و در پایین به استخوان های ران مفصل می شود. وظیفه لگن در واقع انتقال نیروی وزن از تنه به هر دو اندام های تحتانی است. همچنین در موقع نشستن، نیروی وزن تنه مستقیما از طریق لگن به زمین وارد می شود.شکستگی لگن نامی کلی برای طیف گسترده ای از شکستگی ها است که معمولا بدنبال ضربات شدید به لگن خاصره ایجاد می شود. شکستگی لگن انواع متفاوتی داشته و می تواند نواحی متفاوتی از لگن خاصره را در بر گیرد.

علائم شکستگی لگن

- فرد بعد از زمین خوردن و شکستی لگن، فورا قادر به حرکت نیست.

-  بعد از شکستگی لگن درد شدیدی را در قسمت جلوی ران و یا در کشاله ران احساس می کند.

- بعد از شکستگی لگن فرد  نمی تواند سنگینی خود را بر آن طرف صدمه دیده بیندازد.

-  بعد از شکستگی لگن سفتی، کبودی و ورم در اطراف منطقه شکستگی دیده می شود.

- پای صدمه دیده، به خارج از بدن متمایل می شود.

علل شکستگی لگن

سن و شکستگی لگن

 با بالا رفتن سن، تراکم استخوان و توده عضلانی کاهش می یابند . افراد مسن ممکن است دارای مشکلات بینایی و عدم تعادل بدن باشند.

جنس و شکستگی لگن

 استخوان ها در زنان نسبت به مردان، زودتر پوک می شوند. کاهش هورمون استروژن که در هنگام یائسگی رخ می دهد، کاهش توده استخوانی  شکستگی لگن را بیشتر می کند. به هر حال، مردان نیز دارای کاهش تراکم استخوانی و شکستگی لگن می گردند.

مشکلات تغذیه ای و شکستگی لگن

 اگر در دوران جوانی به مقدار کافی از غذاهای حاوی کلسیم و ویتامین D استفاده نکنید، باعث کاهش توده استخوانی و افزایش خطر شکستگی استخوانی از جمله شکستگی لگن می شوید.

 داروهای خاص و شکستگی لگن

اگر داروهای کورتونی به مدت طولانی استفاده شوند، می توانند استخوان ها را پوک کنند. برخی موارد، دارویی خاص و یا ترکیب داروها می تواند باعث سرگیجه و در نتیجه زمین خوردن و شکستگی لگن گردد.

عدم فعالیت بدنی و شکستگی لگن

ورزش هایی مانند پیاده روی، به قوی شدن استخوان و عضلات کمک می کنند و در نتیجه شکستگی ها کمتر رخ می دهد. افراد غیرفعال از نظر بدنی، بیشتر در معرض خطر شکستگی لگن می باشند.

برای آشنایی با علل و درمان شکستگی لگن بر روی لینک کلیک کنید

منبع : ایران ارتوپد     سلامت آکا ایران

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین