ورزش مناسب درد لگن

172426

چاپ

مشکلات مفصل لگن می تواند باعث بروز درد در داخل لگن و یا کشاله ران شود.درد لگن در خارج آن، بالای ران یا باسن معمولا در اثر مشکلات عضلات، رباط ها، تاندون ها و سایر بافت های نرم اطراف مفصل لگن بروز می کند. گاهی اوقات بیماری سایر قسمت های بدن باعث بروز درد در ناحیه لگن می شود، مثل مشکلات کمر یا زانو. این نوع از درد را درد راجعه می نامند.

ورزش در درمان در لگن

انجام نرمش و تمرینات ورزشی از مهمترین مراحل بازپروری بعد از بسیاری از اعمال جراحی ارتوپدی است. بعد از اعمال جراحی تعویض مفصل زانو، بعد از اعمال جراحی که برای درمان شکستگی های ناحیه لگن (مفصل ران) بکار میرود و در بسیاری جراحی های دیگر انجام نرمش از نیازهای اساسی است و بدون انجام درست نرمش ها نتیجه درمان ناقص خواهد ماند.

انجام نرمش ها مانع ایجاد بسیاری از عوارض درمانی خواهد شد، موجب می شود لنگش بیمار خیلی زود برطرف شود و با انجام آنها بیمار خیلی زودتر می تواند به زندگی طبیعی خود برگردد. نرمش های لگن در درمان بسیاری از بیماری های لگن و دردهای ناشی از آن ها هم کاربرد دارد.

نرمش های لگن به دو دسته نرمش های کششی و نرمش های تقویتی تقسیم می شوند. هدف از انجام نرمش های کششی همانطور که از نام آن ها پیدا است کشش عضلات، تاندون ها و رباط های اطراف مفاصل لگن است. با کشش این بافت ها قابلیت انعطاف آن ها افزایش یافته و دامنه حرکتی مفصل بهبود میابد. فشار بر روی بسیاری از بافت ها کم شده و درد بیمار کاهش میابد.

از طرف دیگر نرمش های تقویتی با قویتر کردن عضلات اطراف مفصل ران موجب کاهش فشار به مفصل و در نتیجه کاهش درد بیمار می شود و همچنین انجام آن ها بعد از اعمال جراحی لگن موجب کاهش لنگش بیمار و بازگشت سریعتر وی به فعالیت های عادی زندگی می گردد.

منبع : تبیان    متخصص ستون فقرات تهران

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین