التهاب و درد مفاصل به علت بیماری لوپوس

80b966ad7f14fbfb505125e4489569982

چاپ

درد مفاصل و ماهیچه ها از نشانه های بسیار معمول لوپوس عمومی منتشر ( SLE ) است و نزدیک به ۹۰ درصد بیماران درگیر با بیماری لوپوس بهنگام بحران بیماری مبتلا به درد مفاصل یا ماهیچه ها می شوند . میزان التهاب و درد مفاصل و ماهیچه ها در بیماران مبتلا به لوپوس گوناگون است .

در برخی از بیماران درد مفاصل و ماهیچه ها ممکن است شبیه دردهای ویروسی و یا آنفولانزا باشد ، در پاره ای از بیماران ممکن است  نشانه های ویژه التهاب مفاصل  را داشته باشد که در آن صورت مفاصل نه تنها دردناک هستند بلکه متورم ، گرم و حساس نیز می باشند .در پاره ای دیگر التهاب و درد شدید ماهیچه ها ممکن است همراه با از دست دادن توانائی و سستی روزافزون باشد

در دوران بحران بیماری  لوپوس درد ماهیچه ها و درد مفاصل ممکن است هر زمانی پدیدار شود و می تواند همچون سایر نشانه های بیماری ماه ها و یا سال ها به درازا بکشد . بایستی توجه شود که اگر چه درد ماهیچه ها و درد مفاصل از نشانه های شناخته شده لوپوس بشمار می روند اما لوپوس، تنها عامل این ناراحتی نمی باشد .

برای نمونه درد مفاصل می توانددر بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید(ضایعه التهابی مفصل) ، (آزارهای تخریبی استخوان) پدیدار شود تا در بیماری لوپوس ،و به همین جهت تشخیص لوپوس باید بر پایه بررسی کامل پزشکی و جزء به جزء تاریخچه پزشکی بیمار بوده و پاسخ آزمایش های تخصصی به نشانه های درد ماهیچه ها و درد مفاصل اضافه شود .

ویژگی های درد مفاصل دربیماری لوپوس

درد مفاصل در لوپوس اغلب در یک زمان پدیدار شده و سپس از بین می رود. انتهائی ترین مفصل های بدن مثل انگشتان ، مچ دست ها ، شانه ها ، زانوها و مچ پاها ممکن است بارهاو بارها گرفتار درد شوند و در یک زمان با یکدیگر پدیدار شوند .

خشکی یا درد صبحگاهی که در طول روز بهتر می شود از ویژگی های درد مفاصل در لوپوس میباشد.

ویژگی دیگر التهاب مفاصل ناشی از لوپوس آن است که درد معمولاً متقارن است به این معنی که بر روی مفصل های مشابه در دو سمت بدن تأثیر می گذارد . بنابراین درد و تورم مزمن یک مفصل حتی در کسی که بیماریش لوپوس تشخیص داده شده می تواند پیامد بیماری دیگری باشد .

برخلاف استئوآرتریت ، التهاب مفاصل ناشی ازبیماری لوپوس معمولاً سبب تغییر شکل و از بین رفتن مفصل ها نمی شود .

  • بازدید کنندگان گرامی

  • برای آشنایی با درمان درد مفصل بر روی لینک کلیک کنید

منبع : دکتر شجاعی

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین