میگرن و علائم آن

image0011

چاپ

میگرن سردرد شدید و بی‌تاب‌کننده‌ای است که باعث تهوع، سرگیجه و حساسیت به نور و برخی صداها می‌شود.

تخمین زده می شود که شش نفر از صد نفر به میگرن که نوعی از سردردهای مزمن محسوب می شود، مبتلا هستند و معمولا خانم ها بیشتر به میگرن مبتلا می شوند (بیش از ده درصد). میگرن اغلب نوجوانان و جوانان را درگیر خود می کند و با بالاتر رفتن سن از شدت و دفعات آن کم می شود. به خصوص در خانم ها این موضوع ثابت است.

میگرن می تواند به علائم عصبی غیر از سر درد ، شامل تغییرات بینایی ، اشکال در گفتار ، ضعف یا کرخی در قسمتی از بدن ، احساس مورمور و سوزش منجر شود . بسیاری از بیماران میگرنی به علائم قبل از شروع درد یا اورا عادت کرده اند و ممکن است پیش از آغاز سردرد اقداماتی انجام دهند که موجب کاهش درد شود . از چند دقیقه تا چند ساعت بعد از منبسط شدن عروق خونی ، سردرد شدیدی عارض خواهد شد .

علائم میگرن

غالبا سردرد میگرنی به صورت کوبیدن در یک طرف سر شروع می شود و به دو طرف گسترش می یابد یا درهمان یک طرف باقی می ماند . بعضی ها از وجود درد در پشت چشم ها و پشت سر در گردن خبر می دهند. میگرن معمولا به صورت سردردی گنگ شروع شده و ظرف چند دقیقه تا چند ساعت به دردی بسیار شدید مبدل می شود. حتی ممکن است ساعت ها یا روزها طول بکشد.

اورا یا علائم اولیه و مقدماتی میگرن، ممکن است قبل از شروع سردرد پیش بیاید و موجب تغییرات در دید ، زیگزاگ دیدن خطوط ،کم اشتهایی، احساس سرما، لرز، حالت تهوع و افزایش ادرار، پف کردگی صورت، خستگی و زودرنجی شود.

میگرن سردرد عروقی است که در اثر انقباض شدید رگ های خونی مغز عارض می شود.  معمولاً به آرامی رخ می دهد. درد در مرحله اوج بسیار شدید و اغلب در شقیقه یا پشت یک گوش متمرکز است و اغلب از پشت سر شروع و به یک قسمت کامل سر پخش می شود. میگرن معمولی با تهوع، استفراغ، تاری یا اختلال در دید، سوزش و بی حسی در دست ها و پاها همراه است.

میگرن کلاسیک شبیه میگرن معمولی است با علائم شدیدتر که می تواند شامل اختلال در گفتار، ضعف و ناراحتی در بینایی مانند ستارگان درخشان یا جرقه زدن در چشم احساس شود و یا اشکال هندسی که از جلو چشم می گذرند. شایع ترین علائم در میگرن کلاسیک، اختلال در دید است و ممکن است از چند ثانیه تا چند ساعت ادامه یابد و سپس ناپدید شود.  میگرن ممکن است برای هر فرد یک بار در هفته و یک یا دو بار در سال اتفاق بیفتد و اغلب به صورت مورثی به افراد دیگر انتقال می یابد.

منبع : پرشین پرشیا  , دکتر باقرپور متخصص مغز و اعصاب تهران

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین