درد و تورم مچ دست

4722

چاپ

بیماران زیادی با درد مچ دست به درمانگاه طب فیزیکی مراجعه می کنند. درد  مچ دست علل مختلفی دارد.

درد و تورم مچ دست می تواند در انجام بسیاری از فعالیت های روزانه مشکل ایجاد کند. بسیاری از بافت های مچ دست می توانند منشا درد مچ دست باشند.

دردهای مچ دست می توانند همراه با تورم ایجاد شوند.

علل درد مچ دست

آرتروز مفصل مچ دست و درد مچ دست

آرتروز یا ساییدگی مچ دست می تواند موجب درد  و تورم مچ دست و محدودیت حرکتی آن شود. شکستگی های بدجوش خورده مچ دست و یا آسیب های ماندگار در غضروف ها و یا ناپایداری در مفاصل مچ دست میت وانند در دراز مدت موجب بروز آرتروزدر مچ دست گردد.

سندروم تونل کارپ و درد مچ دست

سندروم تونل کارپ یا سندورم تونل مچ دستی به علت تحت فشار قرار گرفتن عصب مدیان در ناحیه مچ دست ایجاد می شود. این بیماری می تواند موجب درد مچ دست شود. با این حال علامت اصلی سندورم تونل کارپ معمولا احساس گزگز یا بیحسی در انگشتان دست است.

گانگلیون و درد مچ دست

گانگلیون می تواند موجب درد مچ دست شود. گانگلیون یک کیست خوش خیم بافت نرم است که معمولا در پشت مچ دست خانم ها ایجاد می شود.درون این کیست مایع غلیظی جمع می گردد.

گانگلیون بصورت یک برجستگی سفت دید می شود که اندازه آن ممکن است در طول زمان کم و زیاد شود.

بیماری دکرون مچ دست و درد مچ دست

در بیماری دکرون  مچ دست که موجب احساس درد در سمت خارجی مچ دست می شود مشکل اصلی تورم غلاف تاندون هایی است که از این ناحیه عبور می کنند. این بیماری بیشتر در خانم ها بخصوص آن هایی که کارهای مکرری را با مچ دست انجام می دهند دیده می شود.

سندروم تقاطع و درد مچ دست

سندروم تقاطع می تواند موجب احساس درد در سطح بیرونی مچ دست گردد. این بیماری به علت ساییده شدن تاندون هایی که از مچ دست عبور می کنند بر روی هم ایجاد می شود.

بیماری کین باخ و درد مچ دست

بیماری کین باخ به علت کاهش خونرسانی به استخوان لونیت ایجاد می شود. بیمار مبتلا به کین باخ دچار درد مچ دست  و محدودیت حرکتی در مچ دست است.

سایر علل درد مچ دست

عفونت های مفصل یا استخوان های مچ دست یا عفونت بافت های اطراف آن، شکستگی ها و دررفتگی ها و آسیب تاندون های مچ دست، تومورهای این ناحیه و یا انواع روماتیسم ها هم می توانند موجب درد مچ دست شوند.

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین