پیچ خوردگی مچ پا و درمان آن

ذذ

چاپ

پیچ‌خوردگی یا در اصلاح عامیانه رگ به رگ شدن (به انگلیسی: Sprain)‏ به هرگونه آسیب در ساختار رباط ها گفته می‌شود.پیچ خوردن یا رگ به رگ شدن مفصل مچ پا از جمله شایعترین آسیب های اندام تحتانی است. مفصل مچ پا بیش از هر مفصل دیگر بدن پیچ می خورد و این پیچ خوردگی بیشتر در جوانان و افراد میانسال دیده می شود.

 درمان پیچ خوردگی مچ پا

 درد و تورم معمولا ۳-۲ روز طول می کشد. درمان رگ به رگ شدن مچ پا معمولابدون جراحی است.

درمان بدون جراحی

زمان بهبودی رگ به رگ شدن مچ پا معمولا ۶-۴ هفته است و تنها کاری که در این مدت باید انجام داد حمایت از مچ پا است. حتی پارگی های کامل لیگامان هم معمولا با مدتی حمایت از مچ پا بهبود میابند. اقداماتی که برای آسیب های نوع یک لازم است عبارتند از :

پای آسیب دیده را به زمین نگذارید

سرد کردن مچ پا با گذاشتن کیسه پلاستیکی حاوی خرده های یخ روزی ۴-۳ بار و هر بار ۳۰-۲۰ دقیقه

پانسمان فشاری روی مچ پا با بانداژ کشی یا مچ بند کشی

بالا نگه داشتن پا بالاتر از سطح قلب در ۴۸ ساعت اول

اقداماتی که برای آسیب های نوع دوم انجام می شود مانند اقدامات آسیب های نوع است به علاوه اینکه مچ پا باید مدتی با یک آتل بی حرکت شود.در آسیب های نوع سوم مچ پا باید بمدت ۳-۲ هفته به توسط گچ گیری بی حرکت شود.

بعد از انجام اقدامات فوق لازم است تا با انجام نرمش های طبی خاص زیر نظر متخصص ارتوپد یا فیزیوتراپ، دامنه حرکات مچ پا را بهبود داد، قدرت عضلات ساق را افزایش داد و مهمتر از همه این ها، نرمش های خاصی را برای افزایش حس درک وضعیت برای مچ پا انجام داد وگرنه احتمال زیادی دارد که بعد از مدتی این پیچ خوردگی دوباره تکرار شود.

در صورتی که رگ به رگ شدن مچ پا درست تشخیص داده نشده و درمان نشود ممکن است در دراز مدت ایجاد درد مزمن و ناپایداری مچ پا بکند.

درمان جراحی پیچ خورگی مچ پا

بندرت نیاز می شود و فقط در مواردی که بعد از ماه ها بازبروری، ناپایداری مچ پا باقی می ماند انجام می شود. توسط عمل جراحی لیگامان های پاره شده بازسازی می شوند.

برای درمان پیچ خوردگی مچ پا  و انجام نرمش های مناسب جهت بهبود حرکات مچ پا می توانید به مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی مراجعه کنید و نرمش های طبی خاص را زیر نظر بهترین متخصص ارتوپد و فیزیوتراپین این مرکز انجام دهید و به نتیجه مطلوب برسید.

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین