علل و درمان واریس

2

چاپ

همه چیز از یک درد گنگ و احساس خستگی در پا شروع می شود. شاید خیلی از افراد آن را پشت گوش بیندازند و منتظر بنشینند تا روزی این درد برطرف شود غافل از اینکه یکی از سیاهرگ های پایشان روزبه روز گرفتگی بیشتری پیدا می کند و… بعد از آن یک روز می بینند قسمتی از پایشان تغییر رنگ داده و متورم شده و به شدت دردناک است.

واریس نوعی اتساع غیرعادی و پیچ خوردگی وریدهای سطحی است که به دلیل گردش خون غیرعادی در اندام ها ایجاد می شود. این عارضه می تواند علل مختلفی داشته باشد و معمولا در اندام های تحتانی شایع است اما به ندرت در نقاط دیگر هم دیده می شود. به طور کلی علت ایجاد واریس نارسایی دریچه های لانه کبوتری عروق است که این نارسایی خود به دلایل مختلفی ایجاد می شود.

علل واریس

این سیاهرگ ها ممکن است به خاطر عوامل ژنتیکی به این صورت درآیند، اما این تنها دلیل آن نیست. از عوامل مهم در بروز واریس می توان به بارداری و یا ایستادن های طولانی مدت اشاره کرد.چاقی نیز می تواند در این زمینه نقش داشته باشد. فشار ناشی از وزن اضافه نیز می تواند منجر به ایجاد واریس و شکسته شدن رگ های خونی شود.

 علائم واریس

علائم و نشانه های واریس نه تنها رگ های بدمنظر طنابی شکل است، بلکه دردها و گرفتگی های مداوم، ورم و خستگی پس از مدتی سرپا ایستادن نیز جزء علائم این بیماری است.رنگ پوست نیز ممکن است تغییر کرده و قهوه ای مانند شود که رکود رنگدانه های پوستی نام دارد. این مشکل نیز از شکسته شدن رگ های خونی و تراوش خون به منطقه آسیب دیده ایجاد می شود و در افرادی که به مدتی طولانی به این مشکل مبتلا بوده اند اتفاق می افتد.

درمان واریس

روش‌های درمانی قادرند پیشرفت و احساس ناراحتی ناشی از سیاهرگ‌های واریسی را کاهش دهند. در بعضی موارد برای اصلاح سیاهرگ‌های واریسی شدید عمل جراحی ضرورت می‌یابد. برخی از درمان های شایع ( به منظور آشنائی شما )، عبارتند از:

اسکلروتراپی : ماده محلولی که سیاهرگ‌ها را زخمی می‌کند به داخل سیاهرگ‌ های واریسی کوچک یا متوسط تزریق می‌شود. فرآیند تشکیل بافت در محل زخم، سیاهرگ‌های گشاد را می بندد و خون آنها به سیاهرگ‌های سالم جریان می یابد.

برداشت سرپایی سیاهرگ‌ها : در این روش سیاهرگ‌های واریسی کوچک با ایجاد تعدادی سوراخ کوچک در پوست برداشته می‌شوند. معمولا بی حسی موضعی کفایت می‌کند و اثر باقیمانده از جراحی ناچیز است.

جراحی اندوسکوپی سیاهرگ: یک لوله انعطافپذیر ( آندوسکوپ ) که دوربین ظریفی دارد وارد اندام پایینی بدن می‌شود تا به جراح در مشاهده و بستن سیاهرگ‌ها کمک کند. این روش تنها به برش‌های کوچک نیاز دارد. در صورت ابتلا به سیاهرگ‌های واریسی شدید و همراه با زخم‌های واریسی ، احتمالا از این شیوه سود خواهید برد.

جراحی لیزری : سیاهرگ‌های واریسی کوچکتر و سیاهرگ‌های عنکبوتی با استفاده از لیزر بسته می‌شوند. به هر حال انتخاب روش مناسب درمان به عهده پزشک است.

منبع : پرشین پرشیا , تبیان , عصر ایران

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین