پوکی استخوان و راه های پیشگیری

4214_orig2

چاپ

پوکی استخوان یک بیماری شایع استخوانی است که به علت کاهش تراکم استخوان و از دست رفتن توده استخوانی ایجاد می شود این بیماری بدون علامت خاصی بوده و معمولاً‌با ایجاد یک شکستگی در یکی از استخوان های بدن بخصوص استخوان های مهره، لگن و مچ خود را نشان دهد

این شکستگی ها ممکن است به دنبال سقوط یا حتی یک ضربه خفیف مثل نشستن ناگهانی، لغزیدن و پیچ خوردن ، زمین خوردن ، برخورد با اشیاء و حتی ممکن است بدون هیچ ضربه ای خودبخود بشکنند

علل پوکی استخوان

کمبود طولانی مدت کلسیم و پروتوئین در رژیم غذایی ماده اصلی که سختی و شکل استخوان را بوجود می‌آورد ، کلسیم است ذخیره شدن کلسیم در استخوان قبل از تولد آغاز می‌شود و تا سن ۳۰ سالگی ادامه می‌یابد .

در ۳۰ سالگی استخواهای یک فرد سالم به بیشترین سختی خود می‌رسد . اگر فعالیت بدنی وجود نداشته باشد یا غذای حاوی کلسیم کم مصرف شود، به تدریج کلسیم استخوان ها کم شده و استخوان ها شکننده می‌شوند وبیماری پوکی استخوان  ایجاد می شود.

سطح پایین استروژن پس از یائسگی و پوکی استخوان

کاهش فعالیت با افزایش سن و پوکی استخوان

کمبود ویتامین ها به ویژه ویتامین ث و دی و پوکی استخوان

پرکاری تیرویید و سرطان و پوکی استخوان

سابقه خانوادگی پوکی استخوان

پیشگیری از پوکی استخوان

سه عامل برای حفظ سلامت استخوان ها بسیار مهم می باشند، این عوامل شامل دریافت میزان مناسب کلسیم، دریافت میزان مناسب ویتامین D و ورزش منظم هستند. روش های پیشگیری از پوکی استخوان و رعایت این سه عامل مهم شامل:

پیشگیری از پوکی استخوان با دریافت کلسیم کافی

از دریافت میزان کافی کلسیم اطمینان حاصل نمایید. بعضی از تحقیقات این میزان کافی را ۱۰۰۰ میلی گرم در روز برای افراد زیر ۵۰ سال و ۱۲۰۰ میلی گرم در روز برای افراد بالای ۵۰ سال می داند.

این کلسیم را می شود هم از طریق مکمل و هم از طریق بعضی از خوراکی ها تامین نمود.

پیشگیری از پوکی استخوان با مصرف ویتامین D

از دریافت ویتامین D کافی اطمینان حاصل نمایید. بعضی از تحقیقات میزان کافی ویتامین D را ۴۰۰-۸۰۰ IU در روز برای افراد زیر ۵۰ سال و ۸۰۰-۱۰۰۰ IU برای افراد بالای ۵۰ سال می باشد.

پیشگیری از پوکی استخوان با ورزش

یکی دیگر از راه های حفظ سلامت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان ورزش می باشد. ورزش هایی همچون پیاده روی، بالا رفتن از پله، آهسته دویدن، ورزش های راکتی و شنا برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید می باشند.

سایر روش های پیشگیری از پوکی استخوان

کاهش مصرف کافئین و پیشگیری از پوکی استخوان

ترک مصرف سیگار و پیشگیری از پوکی استخوان

بیشتر بخوانید…

پوکی استخوان و افسردگی

تعریف پوکی استخوان

پوکی استخوان در بیماران تالاسمی

درمان پوکی استخوان و استئوپروز

نشستن نامناسب و پوکی استخوان

رژیم غذایی مناسب در پوکی استخوان

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین