پوکی استخوان و افسردگی

رر

چاپ

پوکی استخوان (Osteoporosis) بیماری شایعی است که باعث ضعیف شدن استخوان ها شده و خطر شکستگی استخوان  را افزایش می دهد.

زمانیکه شما دچار پوکی استخوان هستید، با افتادن های عادی و یا ضربه های معمولی و یا در مراحل شدید حتی با یک سرفه ممکن است استخوان های شما بشکند. شکستگی های مربوط به پوکی استخوان معمولا در لگن، مچ دست و ستون فقرات رخ می دهد.

پوکی استخوان در زنان و مردان و همه نژادهای مختلف انسان ها را رخ می دهد با این حال افراد سفید پوست و زنان آسیایی (بخصوص زنان بعد از سن یائسگی) در خطر بیشتری برای ابتلا بیماری  پوکی استخوان می باشند.

پوکی استخوان و افسردگی

15013574902260103646312517010712011225196

محققان در یک تحقیق جدید نشان دادند که بین اختلال افسردگی و از بین رفتن توده استخوانی ارتباط واضحی وجود دارد که منجر به بروز پوکی استخوان و شکستگی آن می‌ شود.

این پژوهش همچنین نشان داده است که ارتباط بین افسردگی و از دست رفتن بافت استخوانی، به ویژه در بین خانم های جوان بیشتر است.

محققان تمام اطلاعات حاصل از پژوهش های انجام شده بر روی این موضوع را جمع‌آوری کردند و آن ها را با استفاده از یک روش آماری خاص موسوم به “متا ــ آنالیز” مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

آن ها ۲۳ پروژه تحقیقاتی را که در ۸ کشور مختلف انجام شده بود، ارزیابی کردند و طی آن تراکم استخوانی ۲۳۲۷ زن مبتلا به افسردگی را با تراکم استخوانی ۲۱۱۴۱ زن سالم مقایسه کردند.

نتایج این مقایسه‌ ها و بررسی‌ ها نشان داد که زنان افسرده به میزان قابل توجهی تراکم استخوانی کمتری نسبت به زنان سالم دارند و افسردگی به طرز چشمگیری باعث افزایش فعالیت سلول‌ هایی که عامل تحلیل استخوان ‌ها هستند، می گردد.

محققان اظهار داشتند: ارتباط بین افسردگی و پوکی استخوان در خانم ها، به مراتب بیشتر از آقایان است و به ویژه خانم های جوان تا قبل از یائسگی بیشتر در معرض خطر هستند.

  • در این زمینه بخوانید…

  • نقش کلسیم در جلوگیری از پوکی استخوان

  • موثرترین عامل در کاهش پوکی استخوان

  • شکستی های ناشی از پوکی استخوان

  • رژیم غذایی مناسب در پوکی استخوان

  • مراقبت های لازم در مبتلایان به پوکی استخوان

  • روش های پیشگیری از پوکی استخوان

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین