کاربرد پی آر پی در درمان بیماری های اسکلتی عضلانی

.وو

چاپ

 

ذکر این نکته اهمیت دارد که در درمان مشکلات اسکلتی عضلانی باید رویکرد چندرشته ای باشد و از ابزارهای مختلف استفاده کرد بعنوان مثال خانم مسنی که زانویش مبتلا به آرتروز است.

دراین حالت رویکرد اول کاهش درد و در مرحله بعد بهبود عملکرد و در نهایت کمک به فرایند ترمیم است. در مورد کاهش درد با توجه به اینکه درد آرتروز به علت ساختمان های اطراف است پس ابتدا باید بدان توجه نمود و کاهش التهاب در آن ها مثل بورسیت (pesAnserinus) مهم است همچنین باید به نقاط ماشه ای عضلات اطراف زانو توجه کرد و درد را کاهش داد و در مرحله بعد باید راستای زانو را بوسیله ارتز زانو و یا یک کفی مناسب تصحیح نمود (در بسیاری از موارد زانو حالت پرانتزی دارد) همچنین توجه به تقویت عضلات اطراف زانو خیلی مهم است چون با تقویت آن ها عملکرد فرد بهتر شده و میزان بار کمتری به زانو وارد می شود و در نهایت استفاده از تکنیک PRP جهت کمک به ترمیم غضروف مفصلی مهم است.

پس همچنان که مشاهده می شود PRP بعنوان یک جزء در این فرآیند نقش دارد و می تواند یکی از اجزاء مهم در کنار سایر موارد باشد و به  خودش به تنهایی معجزه گر نیست ولی اگر همراه یک رویکرد و دید کامل به مشکل بیمار باشد بهترین درمان مکمل است، که این اثر ترمیمی آن، هم در آسیب های حاد و هم در آسیب های مزمن مد نظر است:

در آسیب های حاد مانند پارگی عضلات، تاندون، بافت ها و ضایعات کپسولی و در آسیب های مزمن مانند آرتروز و Tennis Elbowیا آرنج تنیس بازان. در همه این موارد، نقش PRP بخصوص با کمک به ترمیم در بافتهایی که خونرسانی کم و در نتیجه توان محدودی برای بازسازی و ترمیم دارند نظیر(تاندون ،ربات و غضروف)مهم است و این مسِأله در مجامع بین المللی هم مورد تأیید قرار گرفته است، مثلأ در کنفرانس انجمن بین المللی غضروف نشان داده شده است که PRP تکثیر سلول غضروف را ارتقاء بخشیده و اثرات مثبت بالینی در بیماری های مفصلی نظیر آرتروز زانو دارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد استفاده از کیت های معتبر است و همچنین توجه به اهمیت این موضوع که حتمأ باید غیر از PRP درمانهای مکمل که قبلأ به آن اشاره شد را هم تا جای ممکن بکار برد.

تعداد جلسات پی آر پی

جلسات درمان هم بسته به مشکل بیمار متفاوت است، در ضایعات محدود ممکن است یک جلسه تزریق انجام شود و بعد از  ۴هفته پاسخ مناسب را بگیریم ولی در ضایعات شدید و گسترده ممکن است پاسخ تا ۶ماه طول بکشد و جلسات متعدد درمان نیاز باشد، پس از انجام PRP بهتر است بیمار تا ۴۸ ساعت حمام نکند و از انجام فعالیت سنگین پرهیز کند، اگر چه راه رفتن اشکالی ندارد.

درصورت نیاز می توان از کمپرس آب سرد در موضع استفاده کرد ضمناً به بیمار توصیه می شود که در وضعیت دراز کشیده عضو را بالاتر از سطح قلب نگه دارد. همچنین بهتر است تا ۶ ماه از کورتون استفاده نکند و بعد از آن در صورت درد شدید تنها استامینوفن استفاده شود و  ۲تا ۶ هفته بعد نتایح آن کنترل شود.

منبع : کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین