درمان انحراف ستون فقرات با حرکات اصلاحی

images147

چاپ

اسکولیوز به انحراف جانبی ستون فقرات گفته می شود که عدم درمان به موقع آن منجر به بروز مشکلاتی در نخاع و ریشه اعصاب می شود. انحراف ساختار استخوانی نقص عصبی به وجود می آورد. بسیاری از این انحرافات در نوجوانی بروز می کند که اگر در این زمان درمان نشود فرصت را برای درمان از دست خواهیم داد، وقتی شخصی از سن نوجوانی یا بلوغ اسکلتی بگذرد درمان تنها با جراحی محقق می شود.

حرکات‌ تقویتی‌ انحراف جانبی ستون فقرات( اسکولیوز)

- شخص‌ به‌ سمت‌ راست‌ خوابیده‌ دست های‌ خود را در پشت‌ گردن‌ خود قلاب‌ کرده‌ سرو سینه‌ خود را بالا می‌آورد.

- شخص‌ به‌ سمت‌ چپ‌ خوابیده‌ آرنج‌ خود را با زاویه‌ ۹۰درجه‌ روی‌ زمین‌ قرار داده‌ و باسن‌ خود را در همان‌ سمت‌ از زمین‌ جدا می‌کند .

- در حالیکه‌ شخص‌ ایستاده‌ است‌ یک‌ وزنه‌ نسبتاً سبک‌ به‌ دست‌ راست‌ وی‌ داده‌ می‌شود و از وی‌ درخواست‌ می‌گردد که‌ تنه‌ خود را صاف‌ نگه‌ دارد یاحتی‌ به‌ سمت‌ مخالف‌ خم‌ کند.

- اگر علت‌ اسکولیوز مربوط‌ به‌ کوتاهی‌ عضلات‌ دورکننده‌ (عمدتاً کشنده‌ پهن‌ نیام‌ – سرینی‌ میانی‌- گلوتوس مدیوس‌) باشددر آن صورت‌ رفع‌ کوتاهی‌ این‌ عضلات‌ به‌ اصلاح‌ اسکولیوز کمک‌ خواهد کرد.

- اگر علت‌ اسکولیوز کوتاهی‌ عضلات‌ نزدیک‌ کننده‌ ران‌ باشد رفع‌ کوتاهی‌ این‌ عضلات‌ به‌ اصلاح‌ اسکولیوز کمک‌ خواهد کردبا استفاده‌ از حرکات‌ زیر:

- از شخص‌ می‌خواهیم‌ تا آنجا که‌ ممکن‌ است‌ پاهای‌ خود را از  همدیگر دور کند.

- از شخص‌ می‌خواهیم‌ پای‌ خود را روی‌ بلندی‌ قرار داده‌ و از پهلو روی‌ آن‌ خم‌ شود.

منبع : ورزش دختران      دکتر دقاق زاده متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تهران

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین