عوامل تشدید کننده خار پاشنه

plantar-foot1

چاپ

بدلیل راه رفتن زیاد بدون رعایت کردن نکات فوق و یا بی تحرکی عضلات پشت ساق انعطاف پذیری و قدرت مناسب را ندارند و فشارهایی که به نیام کف پا وارد می کنند مخرب است و باعث کشیدگی و پارگیهای ظریف در آن می شوند و فاز التهابی به دنبال آسیب یکسری موادی را در منطقه آسیب جمع می کند که باعث سفت تر شدن و کوتاهتر شدن فاشیا و در نتیجه آسیب بیشتر می شود .

آنقدر این سیکل معیوب تکرار می شود که در یک عکس رادیولوژی شکل خار پیدا می کند.درد در هنگام راه رفتن و در اثر شدت و موارد حاد حتی در استراحت فرد را بی طاقت می کند.

عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خار پاشنه

-دویدن‌

-این‌ حالت‌ کمتر در اثر راه‌ رفتن‌ زیاد به‌ وجود می‌ آید.

-ایستادن‌ به‌ مدت‌ طولانی‌

-چاقی‌

علائم و عوارض خار پاشنه

 خار پاشنه، عموما، خود را با درد می نمایاند. درد خار پاشنه، به صورت دردی مبهم است اما گاهی هم به صورت دردی تیز حس می شود و فرد ابراز می دارد که چیزی همچون سوزن درون پاشنه پاست که بر اثر فشارهایی مثل راه رفتن، درد ایجاد می کند.

محل احساس درد در مرکز پاشنه یا لبه داخلی آن است؛ شدت درد خار پاشنه در ابتدای صبح، بعد از بیدار شدن و نیز بعد از استراحت، بیشتر است و با راه رفتن کم می شود. این درد ، در اولین قدم بعد از استراحت طولانی مدت، بسیار شدید است.

راه رفتن روی سطوح سخت و نا هموار و حمل اشیاء سنگین، منجر به افزایش درد می شود. گاهی هم با وسیع شدن زایده، درد خود به خود نیز ایجاد می گردد که در حال استراحت هم باقی می ماند. در برخی حالات که هنوز بیماری پیشرفت چندانی ندارد، ممکن است که فرد کاملا بدون علامت باشد و بیماری وی،به طور اتّفاقی در عکس ساده رادیولوژی تشخیص داده شود.

منبع : علم روز   مهر طب

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین