کشش ستون فقرات

Traction_12-150x150

چاپ

مطالعات نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به دیسک کمر و گردن با درمان غیر جراحی بهبودی می یابند.کشش کمر یکی از روشهایی است که در درمان دیسک کمر و کمردرد می تواند مفید باشد البته این روش معجزه آسا نبوده و در کنار ورزش درمانی می تواند مفید باشد ولی ضروری نیست.

نظارت دکتر فیزیوتراپ و یا همکاران کارشناس و کارشناس ارشد فیزیوتراپی بر انجام صحیح کشش و ورزشهای اصلاحی بسیار مهم است.باید توجه کرد که هیچ وسیله درمانی جایگزین هنر تیم توانبخشی شامل متخصص طب فیزیکی و توانبخشی،فیزیوتراپیست و… نخواهد شد.

کشش کمر و گردن بعنوان درمان غیر جراحی دیسک کمر و گردن

یکی از روشهایی که در درمان دیسکهای ناحیه کمر و گردن کاربرد دارد کشش است .تبحر در انتخاب نحوه و زاویه کشش و میزان کشش اعمالی در نتیجه درمان موثر است.

انواع کشش

کشش دستی:کشش می تواند بصورت دستی در ناحیه گردن اعمال شود .این نوع کشش معمولا توسط متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی قبل از اعمال درمان اصلاح زاویه ستون فقرات بکار می رود.

کشش مکانیکال: این نوع کشش توسط دستگاه و با نظر متخصص در زاویه مشخص و میزان مشخص که به دستگاه داده می شود اعمال می گردد.

در این نوع کشش میزان کشش اعمالی قابل انتخاب و اندازه گیری بوده و کشش بصورت طولانی تری اعمال می گردد.در این روش امکان اعمال کشش بر روی مهره خاص کمری و گردنی وجود دارد و با کشش مهره خاص امکان کاهش فشار روی مهره خاص کمری ایجاد شده و شاهد بهبود بیمار مبتلا به دیسک کمری و گردنی خواهیم بود.

این نکته قابل اهمیت است که هیچ دستگاهی به تنهایی برای درمان دیسک کافی نیست و انجام روشهای دیگر مانند استفاده از حمایتهای کمری و گردنی ،انتخاب ورزش،بکارگیری روشهای اصلاح ستون فقرات توسط متخصص توانمند و در موارد خاص دارو درمانی لیزر و…در نتیجه درمان بسیار موثر است.

نکات مهم قبل از درمان دیسک کمری و گردنی با کمک کشش

۱-ارزیابی بیمار توسط پزشک و تشخیص محل دیسک و مشکلات ناشی از آن:ممکن است پزشک از MRI,EMG (الکترومیوگرافی نوار عصب و عضله)برای ارزیابی بهتر بهره بگیرد.

۲-بکارگیری روشهای درمان دستی و اصلاح راستای ستون فقرات توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی.اصلاح ساختار مکانیکی پا وزانو در صورت نیاز توسط کفی مناسب

۳-انتخاب روشهای همراه با کشش مانند فیزیوتراپی و ورزش درمانی توسط پزشک متخصص.

۴-مشاوره تغذیه در صورت لزوم.

تعداد جلسات درمانی دیسک کمر و گردن

تعداد جلسات درمانی باید توسط متخصص مشخص شود.

معمولا نتیجه مطلوب بین ۱۰ تا ۲۵ جلسه حاصل می شود.

در حین کشش به دستورات فیزیوتراپیست توجه نمایید.پس از کشش به آرامی از تخت پایین آمده و از حرکات اضافی خودداری نمایید.با توجه به کاهش درد و احساس بهبودی پس از کشش، از انجام فعالیت بدون نظر پزشک و فیزیوتراپیست خودداری نمایید.

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین