دیسک کمر و راه های درمان آن

timthumb.php_12

چاپ

 

واژه فتق دیسک کمر (herniated disk) برای اشاره به مشکلی استفاده می شود که در آن بالشتک لاستیکی (دیسک) که بین استخوان های ستون فقرات قرار دارد، دچار مشکل می شود.

درد دیسک کمر  عذاب آور بوده و هر حرکتی درد  دیسک کمر را شدید تر می کند. این درد یک علامت هشداردهنده هست که میبایست به آن توجه نمایید، در صورت انجام اقدامات درمانی لازم،  ناراحتی و درد دیسک کمر عموما متوقف شده و مشکل دیسک کمر حل می شود.

راه های درمان دیسک کمر

اگر بیمار مبتلا به دیسک کمر به موقع مراجعه کند و هنوز بیماری دیسک کمر خیلی پیشرفت نکرده باشد، در اکثر این بیماران با دادن داروهای شل‌کننده و ضدالتهاب، مراحل حاد دیسک کمر برطرف می‌شود.

مرحله بعدی درمان دیسک کمر، انجام فیزیوتراپی  دیسک کمر می‌باشد. متعاقب آن با تقویت عضلات اطراف ستون فقرات به وسیله ورزش یا تحریکات الکتریکی، بار و فشار وارده به ستون فقرات را کم می‌کنیم تا مشکل بیماری دیسک کمر کاهش یابد.

ولی اگر بیماری دیسک کمر در مراحل  پیشرفته باشد و فرد دچار پارگی و بیرون زدگی دیسک کمر و فشار روی ریشه عصبی شده باشد، در این مرحله نمی‌‌توان از روش‌های ذکر شده  برای درمان دیسک کمر استفاده کرد.

به عبارتی هر کدام از روش‌های درمانی دیسک کمر، زمان و مورد خاصی باید داشته باشند تا نتیجه مطلوب گرفته شود.

به‌طور مثال زمانی که دیسک به ریشه عصبی فشار می‌آورد، ممکن است فیزیوتراپی و ورزش کردن باعث تشدید درد و حتی علایم عصبی و فلج‌های مختلفی شود، بنابراین در این مرحله حتما باید از عمل جراحی برای درمان دیسک کمر استفاده کرد.

درمان های خانگی دیسک کمر

درمان درد دیسک کمر با استفاده از داروهای مسکن در دسترس همچون پروفن

استفاده از پک های سرد و گرم و همچنین اجتناب از استراحت بیش از حد در رختخواب به بهبود درد  دیسک کمر کمک نموده و جزء درمان های خانگی دیسک کمر  محسوب می شود.

در طول دوره درمان دیسک کمر از فعالیت هایی که درد شما را بدتر می نماید، اجتناب کنید.

در این زمینه بخوانید…

  • دیسک کمری

  • نرمش های مخصوص دیسک کمر

  • درمان فتق دیسک کمر با لیزر درمانی

  • دیسک کمر حاد

  • دیسک کمر و صندلی مناسب

  • جلوگیری از دیسک کمر

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین