نرمش های مخصوص دیسک کمر

Fat-Through-Yoga2

چاپ

 

دیسک کمر  برای اشاره به مشکلی استفاده می شود که در آن بالشتک لاستیکی (دیسک) که بین استخوان های ستون فقرات قرار دارد، دچار مشکل می شود.

فقط فردیکه آسیب دیدگی دیسک کمر دارد و این مشکل را تجربه کرده، می تواند عذاب بیماری دیسک کمر را توصیف نماید. درد دیسک کمر عذاب آور بوده و هر حرکتی این درد را شدید تر می کند.

قبل از انجام هرگونه تمرینات ورزشی دیسک کمر حتما با پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مشورت کنید

حرکات ورزشی دیسک کمر

بطور کلی برای پیشگیری از ایجاد آسیب باید ورزش‌های دیسک کمر را به آهستگی و اصولی انجام دهیم. خصوصاَ حبس کردن نفس در طول حرکات قدرتی یا کششی دیسک کمر را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم بلکه باید به آرامی و بطور معمول نفس کشید، بطوریکه درخلال فعالیت بازدم و در خلال ریلکس شدن دم انجام شود.

تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که ابتلاء به کمردرد و درد دیسک کمر در ورزش‌کاران (با روش‌‌های صحیح و علمی) کمتر از سایرین بوده و در صورت بروز درد دیسک کمر سرعت بهبودی آن ها بیشتر از بقیه است.

ورزش‌های قدرتی دیسک کمر

ورزش-های-قدرتی-دیسک-کمر

ورزش‌های قدرتی دیسک کمر با افزایش تونیسیته ی عضلانی، توان عضلات را بالا می‌برند و بدین ترتیب انرژی و احساس توانائی فرد را در انجام کارهای روزمره افزایش می‌دهند.

تقویت کافی عضلات شکم و کمر، به تثبیت ستون فقرات کمک می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا حرکات راحت‌تر و با وضعیت مناسب‌تری انجام شوند و از بروز دیسک کمر پیشگیری می کند.

برای مثال هر چه عضلات ران و پا قویتر باشند باعث می‌شوند تا تکنیک‌های مناسب‌تر و بیومکانیک بهتری، در فعالیت‌های بدنی مثل بلند کردن اشیاء بروز کنند.

ورزش‌های کششی دیسک کمر

ورزش-درمانی-دیسک-کمراین ورزش‌های دیسک کمر از وارد شدن نیروی زیاد و غیر طبیعی بر مفاصل و مهره های کمر جلوگیری کرده، احتمال آسیب دیسک کمر را به حداقل می‌رسانند.

از دیگر فواید این ورزش‌ها برای دیسک کمر می‌توان به افزایش قابلیت عضلات برای انجام فعالیت‌هایشان اشاره کرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود قبل و پس از انجام هر کار عضلانی مهم و سنگین این حرکات و ورزش‌ها انجام پذیرند تا ریسک آسیب عضلانی نیز کاهش یابد.

وقتی اینگونه حرکات دیسک کمر  را انجام می‌دهید سعی کنید تا حد امکان عضلات مربوطه را بکشید. تا ده ثانیه در همان حالت نگه دارید، و سپس به آرامی به حالت معمولی برگردید.هر حرکت باید به آرامی انجام پذیرد و از حرکات پرتابی یا شدید جداَ خودداری کنید چون نه تنها نقش مفیدی ندارند بلکه برعکس موجب آسیب عضلات و مفاصل شما خواهند شد.

در این زمینه بخوانید…

درمان فتق دیسک کمر با لیزر درمانی

درمان درد دیسک کمر

دیسک کمر چگونه درمان می شود

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین