درمان دیسک گردن و کمر

varzeshvakamardard_5thdhd

چاپ

درمان دیسک گردن

با بالا رفتن سن افراد مبتلا به درد های ستون فقرات می شوند . گردن انسان از ۷ مهره تشکیل می شود که بعد از کمر، شایع ترین مفاصل مستعد آرتروز، ساییدگی و کاهش فاصله و فتق دیسک می باشد .عوامل زیادی باعث ایجاد درد در گردن و متعاقب آن دردهای تیر کِشنده در دست ها می شوند .از جمله این عوامل می توان به التهاب بافت های نرم اطراف مفصل های مهره ای خشکی مفاصل، وضعیت نامناسب سر و شانه ها، تغییر شکل مهره ها به طور اولیه یا ثانویه ، آرتروز، دیسک و بیماری های ناشی از گرفتگی های عضلانی، و کشیدگی های لیگامانی اشاره کرد.
گردن درد در اثر عوامل گوناگونی مانند فعالیت و کار ، آسیب ها ، برخی از بیماری ها و….به وجود  می آید . اغلب گردن دردهائی که در اثر فعالیت ایجاد می شوند ، به علت حرکات تکراری و طولانی مدت عضلات گردن ، تاندون ها ،لیگامان ها ، استخوان یا مفاصل هستند.
کشیدگی بیش از حد عضلات ، آسیب لیگامان ها ، اسپاسم عضلات یا التهاب مفاصل گردن نیز از جمله علل این مشکلات بشمار میروند. درمان دیسک گردن نیز بسته به نوع بیماری و شدت دردهای ناشی از آن متفاوت است. اگر در مراحل ابتدایی بیمار به پزشک متخصص مراجعه کند این بیماری به وسیله ی برخی داروهای مسکن انجام ورزش های صحیح و استفاده از گردن بند طبی قابل درمان می باشد . اما اگر این روش های درمانی مفید حاصل نشدند بیمار باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.
استفاده از گردن بند طبی یکی از روش های درمان دردهای دیسک گردن است اما استفاده مداوم  و طولانی مدت از آن صحیح نمی باشد و در دراز مدت اسیبهایی را نیز برای گردن ایجاد می کند. برای بهبود این بیماری شیوه های صحیح نشستن ایستادن و انجام ورزش های کششی به صورت صحیح نیز توصیه می شود .اگر بیمار مبتلا به دیسک گردن با این روش های درمانی معالجه نشد  و دردهای ناشی از دیسک گردن ادامه یافتند باید توسط پزشک جراح متخصص مغز و اعصاب تحت عمل جراحی قرار بگیرد .

درمان دیسک کمر

درمان دیسک کمر  براساس شدت بیماری دیسک کمر و دردهای آن متفاوت است. در موارد شدید که بیرون زدگی دیسک شدید  است و سبب فلج اندامهای تحتانی و یا بی اختیاری در دفع ادرار یا مدفوع می شود، جراحی باید به سرعت انجام شود. در مواردی که با فتق دیسک کمر فلج مختصری ایجاد شده است، اما به تدریج میزان فلج رو به افزایش است نیز باید فوری جراحی صورت بگیرد. در سایر موارد بیماران دیسک کمر،معمولاً به مدت یک هفته تا ۱۰ روز استراحت نسبی و پرهیز از انجام کارهای سختی که به مهره های کمر فشار وارد می کنند توصیه می شود.طی این مدت بیمار باید حتی الامکان از نشستن  پرهیز کند و از خم و راست شدن و برداشتن اشیای سنگین یا رانندگی نیز خودداری نماید. معمولاً طی این مدت به بیمار داروهای مسکن تجویز می شود. اغلب بیماران مبتلا به دیسک کمر طی این مدت ۱۰ روزه، بهبود قابل توجهی پیدا می کنند. می توان بعد از  ۱۰  تا  ۱۴ روز از زمان شروع بیماری دیسک کمر و پس از این که بیمار تا حدودی با استراحت بهبودیافت، برای بیمار ورزشهای مخصوصی را تجویز نمود که آب درمانی و راه رفتن در آب در قسمت کم عمق استخر از این نوع ورزش ها می باشد و نیز نرمشهای کششی برای عضلات کمر و شکم نیز برای بیماران مبتلا به دیسک کمر مفید است.فیزیوتراپی نیز یکی از راه  های درمان دیسک کمر می باشد. کایروپراکتیک طب سوزنی و حجامت نیز از دیگر روش های درمان دیسک کمر هستند.اگر ۴ تا ۶ هفته از درمان بیمار مبتلا به فتق دیسک کمر بگذرد و بیمار همچنان درد شدیدی بخصوص در پاها احساس کند یا فلج خفیف، اما پایداری در اندام تحتانی وجود داشته باشد به طوری که بیمار نتواند فعالیتهای روزمره خود را بخوبی انجام دهد، انجام جراحی  دیسک کمر به وسیله ی پزشک متخصص جراح توصیه می شود.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب مراقبت از دیسک کمرودرمان بدون جراحی دیسک کمرو بیماری دیسک گردن  و درمان بدون جراحی دیسک گردن را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان دیسک گردن و کمر مطالعه فرمایید.

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین