درمان و عوارض لغزش سر استخوان ران یا بیماری اسلیپ

وووو

چاپ

نام کامل این بیماری لغزش اپی فیز سر استخوان ران Slipped Capital Femoral Epiphysis است. در لغزش یا سر خوردن سر استخوان ران به عللی که به درستی شناخته شده نیست، صفحه رشد بالایی ران ضعیف شده و اپی فیز سر استخوان ران به سمت عقب جابجا میشود. این جابجایی را لغزش میگویند.

 هدف از درمان این بیماری اینست که از پیشرفت لغزش و جابجا شدن بیشتر اپی فیز جلوگیری به عمل آید تا وقتی که بلوغ به پایان برسد و صفحات غضروفی رشد، تبدیل به استخوان شوند. بعد از این مرحله دیگر بیماری پیشرفت نمیکند چون نقطه ضعف محل یعنی همان صفحه رشد بسته شده و دیگر وجود نخواهد داشت. بیماری هر چه سریعتر تشخیص داده شود بهتر است و هرچه زودتر عمل شود نتیجه درمان مناسب تر خواهد بود. درمان دیر هنگام موجب جابجا شدن بیشتر اپی فیز میشود و هرچه این جابجایی بیشتر باشد مشکلات بیمار هم بیشتر خواهد بود.

جلوگیری از پیشرفت لغزش اپی فیز به توسط عمل جراحی است که در حین آن با استفاده از پیچ، اپی فیز به قسمت های پایینتر استخوان فیکس و محکم میشود. بندرت و در صورتیکه مقدار جابجایی اپی فیز زیاد باشد پزشک ارتوپد در حین جراحی ابتدا اپی فیز جابجا شده را به سر جایش برگردانده و سپس آنرا در سر جای جدید با پیچ فیکس میکند.

به علت عوارض زیاد جااندازی اپی فیز جابجا شده، معمولاً جراحان علاقه ای به جااندازی اپی فیز نداشته و آنرا در همان وضعیتی که هست فیکس میکنند مگر در موارد خاص و در جابجایی های زیاد.

عوارض بیماری لغزش اپی فیز سر استخوان ران

 مهمترین عارضه این بیماری نکروز سر استخوان ران یا سیاه شدن سر استخوان به علت اختلال در خونرسانی به آن است. این عارضه معمولا بعد از جراحی و بخصوص بعد از جااندازی اپی فیز جابجا شده بوجود میاید.
عارضه مهم دیگر این بیماری کندرولیز Chondrolysis یا خراب شدن غضروف مفصل ران است. کندرولیز میتواند موجب درد و محدودیت حرکت در مفصل شود.

مراقبت های بعد از عمل جراحی

 معمولا عمل جراحی باید هر چه زودتر و در عرض ۲-۱ روز از تشخیص بیماری انجام شود. بعد از جراحی بیمار تا چند ماه باید با عصا راه برود.
بیمار تا دو سال تحت مراقبت نزدیک پزشک معالج باقی میماند و پزشک ارتوپد با رادیوگرافی های سریال از ناحیه لگن وضعیت سر استخوان ران را دقیقا تحت نظر میگیرد.
تا وقتی که صفحه رشد استخوانی نشده است نوجوان باید از فعالیت های شدید بدنی احتراز کند.

منبع : ایران ارتوپد

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین