آرتریت روماتوئید و درد مفاصل

ههه

چاپ

 

مفاصل و استخوان ها از ساختارهای مهم بدن انسان هستند و تمامی فعالیت های فیزیکی فرد بستگی به کارکرد صحیح مفاصل و استخوان های او دارد. بنابراین برای تولید استخوان های سالم و قوی، از اولین روزهای  تولد و کودکی و در کل زندگی وجود یک منبع متعادل از کلسیم، آهن، پروتئین و کربوهیدرات ها ضروری است.

کمبود این منابع در بدن منجر به اختلالات جدی استخوان و مشکلات مزمن مفاصل می شود از جمله آرتریت روماتوئید. اساساً آرتریت  روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یک اختلال شدید استخوان است که می تواند سبب ورم و درد مفاصل شود که در پی آن فرد کم کم توانایی انجام کارهای مورد علاقه اش را از دست می دهد.

علائم متفاوت آرتریت روماتوئید  شامل ورم مفاصل، سفتی و درد است. البته درد بستگی به نوع آرتریت روماتوئید، در برخی دائمی و در برخی دیگر گاه به گاه است. از آنجایی که بدن ما شامل مفاصل متفاوتی است، آرتریت روماتوئید  در هر یک از این مفاصل می تواند واقع شود از جمله مفصل شانه، مفصل آرنج، مفصل ران، مفصل زانو و مفصل مچ دست یا مفصل قوزک پا و… و همین طور علائم آرتریت از مفصلی به مفصل دیگر متفاوت است.

افراد متفاوت، احساسات متفاوتی را از درد مزمن آرتریت تجربه می کنند. همان طور که اثرات فیزیکی درد آرتریت متفاوت است، تاثیرات احساسی آن هم در افراد فرق می کند، مثلاً بعضی بیماران افسرده می شوند، بعضی بیش از حد حساس می شوند یا برخی بسیار مضطرب می شوند. البته برخی هم فقط از درد جسمانی بیماری رنج می برند. آرتریت یک اصطلاح کلی به معنای التهاب مفاصل است که این التهاب با سرخی، گرمی، ورم و درد مفصل آشکار می شود.

علائم مفصلی آرتریت روماتوئید

شروع‌ آهسته‌ یا ناگهانی‌ دارد و با علائم درد مفاصل ، ورم مفاصل، گرمی، درد در هنگام حرکت و محدودیت حرکت مفصل‌ و درد به‌ هنگام‌ لمس و خشکی صبحگاهی در مفصل مبتلا‌ بروز می‌کند. معمولا مفاصل محیطی را با توزیعی متقارن در گیر می‌کند. و التهاب به مرور زمان باعث تخریب غضروف مفصلی و ساییدگی استخوان و بدنبال آن تغییر شکل مفصل می شود.

البته سیر آن می‌تواند کاملا متغیر باشد و ممکن است فقط یک بیماری خفیف و درگیری تعداد اندکی از مفاصل و یا یک التهاب پیشرونده شدید وجود داشته باشد. بیشتر مفاصل‌ بین بندی انگشتان و مفاصل کف دست‌، مچ‌ دست‌، آرنج‌، پا، و مچ‌ پا درگیر می شوند. گاهی اوقات مهره‌های گردنی نیز درگیر می‌شوند.

علائم خارج مفصلی آرتریت روماتوئید

بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید ممکن است دچار علائم سیستمیک مانند تب، ضعف، خستگی زودرس، بی‌اشتهایی و کاهش وزن داشته باشند.

گاهی برآمدگی‌های زیر پوست‌ به نام ندول یا گره های روماتوئید دیده می‌شود. و گاهی درگیری عروق و اعصاب پوست و یا سایر اعضاء بدن مثل کلیه ، ریه، طحال، کبد، بیضه‌ها و غیره و درگیری چشمی و خونی وجود دارد.

علل آرتریت روماتوئید

عوامل مختلفی مثل انواع بیماری‌های عفونی یا آسیب‌های ناشی از تصادف ممکن است باعث آرتریت روماتوئید شوند اما در بیماری آرتریت روماتوئید یا رماتیسم مفصلی؛ همان‌طور که گفته شد، این مساله به هیچ وجه مربوط به فعالیت زیاد، فشار روی مفصل، زندگی در محیط نمناک و یا بالا و پایین‌ رفتن از پله نیست.

در آرتریت روماتوئید یا رماتیسم مفصلی، علت اصلی ناشناخته است اما عامل به‌وجود آمدن بیماری، التهاب سطح داخلی مفصل ناشی از واکنش سلول‌های ایمنی است.

به همین دلیل نباید آرتریت روماتوئید را با بیماری‌های دیگر التهابی مفصل یا تخریب مفصلی ناشی از مشکلات دیگر اشتباه گرفت.

  • آشنایی بیشتر….

جهت آشنایی بیشتر در رابطه با هر کدام از مقاله های زیر بر روی آن ها کلیک کرده ومقاله موردنظر را مطالعه کنید

مطالعه مقاله رژیم غذایی در آرتریت روماتوئید
مطالعه مقاله درمان آرتریت روماتوئید
مطالعه مقاله روش های پیشگیری از آرتریت روماتوئید

منبع : دکتر کرمانی   پارسی طب  تاجیکی نیوز

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین