روماتیسم مفصلی و مشکلات آن

هه

چاپ

روماتیسم مفصلی سبب درگیری مفاصل می شود و سبب بروز سفتی و درد و تورم مفاصل می شود. اگر یک زانو یا دست مبتلا به این بیماری شود سایر مفاصل نیز درگیر خواهند شد. این بیماری معمولاً بیش از یک مفصل را درگیر کرده و هر مفصلی را دچار می کند.

 این بیماری معمولا مزمن بوده و در دراز مدت می تواند موجب تخریب مفصل شود. از هر صد نفر یک نفر در طول عمرش به نوعی به این بیماری مبتلا می شود. روماتیسم مفصلی می تواند زمینه خانوادگی داشته باشد. این بیماری می تواند در هر سنی بروز کند ولی معمولا در سنین بین ۶۰-۴۰ سالگی دیده میشود. روماتیسم مفصلی در زنان سه برابر شایع تر از مردان است.

مشکلات همراه در روماتیسم مفصلی

در فرد مبتلا به روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید احتمال وجود مشکلات خاصی بیش از افراد عادی است که عبارتند از

-  بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی که هم می تواند به علت افزایش فشار خون و کاهش سطح فعالیت بدنی در این بیماران باشد و هم می تواند به علت مصرف داروهایی باشد که بیمار مجبور به استفاده از آن ها است.

- کم خونی

-  عفونت مفصلی یا عفونت در دیگر نقاط بدن که هم می تواند به علت خود بیماری ایجاد شود و هم به علت مصرف داروهایی باشد که بیمار مصرف می کند.

-   پوکی استخوان که هم می تواند به علت خود بیماری ایجاد شود و هم به علت مصرف داروهایی باشد که بیمار مصرف می کند. همچنین بیمار مبتلا به روماتیسم مفصلی به علت وجود درد فعالیت بدنی کمی دارد و همین کاهش فعالیت بدنی می تواند موجب بروز پوکی استخوان یا استئوپروز شود.

-  سندروم کانال کارپ

-  پارگی تاندون های پشت مچ دست

-   جابجایی و دررفتگی مهره های بالایی گردن و بدنبال آن فشار به نخاع و بروز علائم عصبی

منبع : نیک صالحی    ایران ارتوپد

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین