روماتیسم ستون فقرات و علائم آن

ستون-فقرات+21

چاپ

روماتیسم ستون فقرات از جمله بیماری‌ های اسکلتی محسوب می‌ شود.روماتیسم ستون فقرات، یک بیماری پیش ‌رونده و دردناک است که اصولاً ستون فقرات را درگیر می ‌کند، اما می ‌تواند مفاصل و رباط ها را نیز درگیر کند و معمولاً با دیسک کمر اشتباه گرفته می‌ شود.

علائم روماتیسم ستون فقرات

روماتیسم ستون فقرات و کمردرد

کمردرد مهمترین علامت روماتیسم ستون فقرات است. درد ابتدا در پایین کمر احساس می شود و در اوایل خفیف است ولی بتدریج در عرض چند ماه شدید می شود.

درد ممکن است در پشت باسن احساس شده و به پشت ران ها انتشار پیدا کند. درد می تواند در یک طرف باسن باشد و یا در دو طرف احساس شود.

سرفه و زور زدن شدت درد را بیشتر کرده و استراحت آن را کمتر نمی کند. گاهی درد فرد بیمار را از خواب بیدار می کند و برعکس، حرکت و ورزش ممکن است موقتا شدت درد را کم کند.

این وضعیت برعکس کمردرد های معمولی است. درد در صبح ها بعد از برخاستن ار خواب بیشتر است و بتدریج در طول روز بهتر می شود.

روماتیسم ستون فقرات و خشکی کمر

در بیماری روماتیسم ستون فقرات خشکی و محدودیت در حرکات کمر در صبح ها بیشتر است و در طول روز بهتر می شود. بتدریج با جوش خوردن مهره ها در ستون فقرات انعطاف پذیری ستون مهره کم شده و بیمار نمی تواند خوب به جلو خم شود.

روماتیسم ستون فقرات و قوز کمر

افزایش قوس ستون مهره بصورت قوز کمر یا خم شدن به جلو از علائم بیماری  روماتیسم ستون فقرات در مراحل پیشرفته است

روماتیسم ستون فقرات و درگیری مفاصل بدن

در ۴۰ درصد بیماران مبتلا به روماتیسم ستون فقرات مفاصل دیگر هم گرفتار می شوند که شایعترین آن ها مفاصل ران، زانو، مچ پا و شانه هستند. این مفاصل دردناک خشک و متورم می شوند

روماتیسم ستون فقرات و التهاب تاندون و لیگامان ها

شایعترین محل التهاب و ایجاد درد در تاندون ها و لیگامان ها التهاب تاندون آشیل در محل اتصال به استخوان پاشنه و درنتیجه ایجاد درد پاشنه و التهاب در محل اتصال عضلات قفسه سینه به دنده ها است

روماتیسم ستون فقرات و التهاب چشم

این عارضه در ۳۰ درصد افراد مبتلا به روماتیسم ستون فقرات ایجاد شده و موجب دردناک و قرمز شدن چشم میشود. علت این عارضه یووئیت Uveitis یا التهاب اجسام مژگانی در چشم است.

روماتیسم ستون فقرات و مشکلات قلبی عروقی

تعدادی از  بیماران مبتلا به روماتیسم ستون فقرات در سنین بالا دچار بیماری های قلب عروقی می شوند. نارسایی دریچه آئورت و اختلالات ریتم قلب از عوارض بیماری روماتیسم ستون فقرات  هستند.

علائم عمومی روماتیسم ستون فقرات

افراد مبتلا به روماتیسم ستون فقرات ممکن است احساس خستگی و ضعف کنند. وزن آن ها کم شود و گاهی دچار کم خونی می شوند. کاهش اشتها و تب خفیف از دیگر علائم بیماری روماتیسم ستون فقرات  است.

در این زمینه مطالعه کنید…

درمان روماتیسم ستون فقرات‌

رماتیسم ستون فقرات و دیسک کمر

اسپوندیلیت انکیلوزان

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین