مشکلات ستون فقرات به علت اضافه وزن

1

چاپ

 

ستون فقرات از ۲۶ مهره استخوانی تشکیل شده است. این مهره‌ها طوری به هم وصل شده‌اند که یک ستون استخوانی را درست کرده اند. در داخل هر کدام از مهره‌ها سوراخ بزرگی وجود دارد. این سوراخ ها در طول ستون مهره‌ها مجرایی را تشکیل می‌دهند که نخاع ، یعنی طنابی که از مغز جدا می‌شود در داخل آن قرار گرفته است.

اتصال مهره‌ها به یکدیگر بسیار دقیق است و آن چنان استحکامی به ستون مهره‌ها می‌دهد که وزن بدن را به راحتی تحمل می‌کند و به چپ و راست؛ جلو و عقب نیز خم می‌شود، و در همین حال نخاع را که ساختمان عصبی بسیار ظریف و مهمی است، در داخل خود محافظت می‌کند.

وقتی به ستون مهره‌ها از روبرو و یا از پشت نگاه می‌کنیم کاملا مستقیم است، یعنی هیچ انحرافی به اطراف ندارد؛ ولی وقتی از پهلو به آن نگاه می‌کنیم در آن پیچ و خم دیده می‌شود، یعنی در قسمت گردن و کمر به طرف داخل بدن فرو رفته و در ناحیه پشت و لگن برجسته است.

این وضعیت باعث می‌شود که ستون مهره‌ها وزن بدن را خیلی بهتر تحمل کند و در عین حال، در موقع ایستادن انسان بتواند کنترل بدن خود را حفظ کند. ستون مهره‌ها در ناحیه گردن از ۷ مهره ، در سینه از ۱۲ مهره در قسمت کمر از ۵ مهره و در ناحیه لگن از ۲ مهره ، یعنی مهره‌های خاجی و دنبالچه ، درست شده است.

اضافه وزن و مشکلات ستون فقرات

اضافه وزن مشکل شایعی است که گریبان گیر برخی افراد جامعه می باشد. صرف نظر از شکل ظاهری که یک مقوله شخصی است, عوارض ناشی از اضافه وزن مانند: فشار حاصله بر روی قلب, تمایل به افزایش فشار خون, آسیب و مشکلات  ستون فقرات (بخصوص ناحیه کمر) و … قابل توجه است.

مهم است بدانید آسیب و مشکلات ستون فقرات به علت اضافه وزن بلافاصله قابل تشخیص نیست بخصوص اینکه درد ناشی ازآسیب و مشکلات ستون فقرات   بیشتر در ناحیه لگن و زانوها احساس می شود.

شایع ترین شکل آسیب  و مشکلات ستون فقرات به علت اضافه وزن به صورت افزایش گودی کمر در اثر حجم زیاد شکم و آویزان بودن آن است. این حالت به مرور سبب پیدایش کمردرد شدید و مزمن می گردد

کاهش تحرک نتیجه قطعی اضافه وزن  است به طوریکه افزایش حجم بافت نرم موجب قطع حرکات مفصلی در انتهای دامنه طبیعی حرکتشان می گردد. تمامی مفاصل بخصوص مفاصل ران و زانوها درگیر شده و توانایی تحرک در کل دامنه حرکتیشان را از دست می دهند.

یکی دیگر از آسیب ها و مشکلات ستون فقرات به علت اضافه وزن آرتروز ستون فقرات است ,افراد چاق بیشتر از بقیه به آرتروز مهره های کمری مبتلا می شوند در نتیجه در افراد چاق, کاهش وزن, اولین و مهم ترین اقدام در درمان کمردرد می باشد.

  • اطلاعات بیشتر….

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر کدام از مقاله های زیر بر روی آن ها کلیک کرده ومقاله موردنظر را مطالعه کنید

مطالعه مقاله صدمات ستون فقرات
مطالعه مقاله روماتیسم ستون فقرات
مطالعه مقاله بهترین درمان دردهای ستون فقرات

منبع : دانشنامه رشد     هایپر کلابز

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین