سردرد عصبی ؛ علائم و درمان

2

چاپ

سردرد عصبی، از نظر فراوانی بیشترین میزان سردرد را تشکیل می دهد و شایع ترین نوع سردرد اولیه است; به طوری که تا۹۰ درصد از افراد بزرگسال، این نوع سردرد را تجربه کرده یا خواهند کرد.

البته  سردرد عصبی دربین زنان بیشتر از مردان شایع است.

علل ارگانیک سردرد عصبی انقباض عضلات کاسه سر ، گردن ، شانه و صورت می باشد و مهمترین عللی که باعث پیدایش این انقباض می گردد استرس های روانی بخصوص استرس و فشار عصبی ، اضطراب و افسردگی می باشد .

علائم سردرد عصبی

سردردهای ناشی از فشار عصبی معمولا از پشت سر و گردن آغاز می شوند و شدت و فشار آن ها مانند باند است. بیماران علایم پرودروم (علایم واضح و مشخصی) نداشته و از درد منتشری که تمام کاسه سر را فرا می گیرد شکایت می کنند هر چند که ممکن است اول از پیشانی یا شانه و گردن شروع شود .

سردرد عصبی بصورت فشار تظاهر می کند و خاصیت ضربانی نداشته ، حالت تهوع ممکن است دیده شود ولی استفراغ که از خصوصیات اصلی سردرد میگرنی است دیده نمی شود .

خصوصیات دیگر سردرد عصبی اکثرا متعاقب یک فشار و استرس روانی پیدا شده و گاهی چندین روز بطول می انجامد در حالی که سردرد های عروقی پس از چندین ساعت خود بخود یا با درمان بهبود می یابد .

سردردهای فشار عصبی به یک باند فشار تشبیه شده است که به دور سر می پیچید و بیشترین درد آن در بالای ابروهاست. درد این سردردها، خفیف است و در هر دو طرف سر احساس می شود.

بندرت پیش می آید که سردردهای عصبی، با حالت تهوع، استفراغ یا حساسیت به نور یا صدا همراه باشد.

اگرچه سردردهای فشار عصبی هر از گاهی اتفاق می افتند و الگوی خاصی ندارد، اما برخی هر روز به سردرد عصبی مبتلا می شوند.

درمان سردرد عصبی

درمان سردرد عصبی در موقع سردرد با آرامبخش و خواب آور و در کل با رواندرمانی و حل مسئله صورت می پذیرد . سابقه ناراحتی روحی در تشخیص سردرد عصبی مهم است ، سردردهای بعد از خواب معمولا عصبی است .

برای آشنایی با سردرد تنشی،علل و علائم بر روی لینک کلیک کنید

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین