علائم و درمان سکته مغزی

9875236957

چاپ

سکته مغزی یک آسیب حاد مربوط به سیستم عصبی است  که در آن ، جریان  تامین کننده مواد مغذی و اکسیژن قسمتی از مغز قطع می شود.در نتیجه ، عملکرد عصبی ناحیه آسیب دیده مختل می شود . به بیان دیگر اگر خونرسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف گردد٬این قسمت از مغز دیگر نمی‏ تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد.این وضعیت را اصطلاحاً سکته مغزی می‏ نامند.

علائم هشدار دهنده سکته مغزی

علائم سکته مغزی به طور ناگهانی آغاز می شوند به همین خاطر توجه به زمان شروع هر یک از این  پنج علائم در زنان و مردان حائز اهمیت است.

این علائم عبارتند از:

- احساس کرختی یا ضعف که معمولا فقط در یک طرف صورت یا بدن، در یک دست یا پا و بسیار ناگهانی بروز می‌کند.

- گیجی که موجب نامفهوم شدن ناگهانی گفتار و دشواری در پیدا کردن واژه‌های مناسب و یا حتی ناتوانی در درک گفته‌های دیگران می‌شود.

- مشکل در راه رفتن به علت سرگیجه ناگهانی، از دست دادن تعادل و از دست دادن هماهنگی است.

- تاری ناگهانی دید که موجب مشکل در بینایی در یک یا هر دو چشم می‌شود. گاهی نیز فرد دچار دوبینی یا تیره‌شدن کلی دید می‌شود.

- سردرد غیرعادی و فوق‌العاده شدید که شبیه به یک ضربه ناگهانی است و گاهی با سرگیجه و حالت تهوع همراه است.

هر چند موارد فوق شایعترین علائم مشترک هشداردهنده سکته مغزی در زنان و مردان هستند اما بررسی ها نشان می دهد در زنان پنج نشانه سکته مغزی بیشتر نیز مشاهده می‌شود که این علائم مخصوص جنسیت آن ها است و در مردان اغلب دیده نمی شوند.

این علائم عبارتند از:

-احساس خستگی ناگهانی

-افتادن یا تشنج ناگهانی

- تشدید ناگهانی ضربان قلب

- بروز درد ناگهانی در قفسه سینه، دست، پا و صورت

- تنگی نفس به طور ناگهانی و یا سکسکه

درمان سکته مغزی

گاهی سکته مغزی به دلیل عوارض ناشی از اختلال خونرسانی به مغز ایجاد می‌شود که این اختلال با مصرف داروهایی که پزشک تجویز می‌کند به حداقل رسیده و خونرسانی را فعال می‌کند. درمان دیگر سکته مغزی جلوگیری از وقوع سکته‌های بعدی است و فرد بیش از هر چیزی باید رعایت اصول درمانی را داشته تا مجدد سکته مغزی نکند.

در مورد اقدامات اورژانسی در زمان وقوع سکته مغزی می توان گفت: دو نوع سکته مغزی وجود دارد. یکی سکته مغزی خونریزی‌ دهنده است که در این نوع باید سریعاً فشار خون کنترل شود و نوع دیگر اختلال در خونرسانی است. در هر صورت باید فردی که دچار سکته مغزی می‌شود را سریعاً به بیمارستان منتقل کرد. بیماری که دچار سکته مغزی می‌شود مانند سکته قلبی منعی برای جابجایی ندارد و می‌توان این افراد را جابجا کرده و سریعاً به بیمارستان منتقل کرد تا اسکن مغزی از وی گرفته شده و فشار خونش کنترل شود.

تمام سردرد‌ها باید بررسی شوند اما همه انواع سردرد بیانگر علائم سکته مغزی نیستند. در حال حاضر سردردهایی که منشاء روحی دارند افزایش یافته اما این نوع سردرد از نوع خطرناک نیست بلکه افرادی که دچار سردردهای صبحگاهی به همراه حالت تهوع هستند باید سردرد خود را جدی بگیرند.

مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی مفتخر است که با استفاده از  بهترین و جدید ترین و پیشرفته ترین  روش های درمان و دستگاه های موجود در مرکز مانند دستگاه تحریک مغناطیسی مغز( TMS ) تا کنون درمان های موفقی را در اختیار کلیه بیماران عزیز از جمله توانبخشی بیماران سکته مغزی قرار داده است.

  • اطلاعات بیشتر….

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر کدام از مقاله های زیر بر روی آن ها کلیک کرده ومقاله موردنظر را مطالعه کنید

مطالعه مقاله rTMS و توانبخشی سکته مغزی
مطالعه مقاله فیزیوتراپی و درمان بیماران سکته مغزی
مطالعه مقاله علت سکته مغزی

منبع : آموزش سلامت همگانی   عصرایران   یک سبد سلامتی

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین