روماتیسم مفصلی و شکستگی استخوان

2329_orig

چاپ

 

روماتیسم مفصلی  بیماری مزمن و ناتوان کننده ای است که موجب التهاب مفاصل می شود. از قبل می دانستیم که بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی با سن بیش از ۵۰ سال بیشتر از افراد دیگر موقع زمین خوردن دچار شکستگی می شوند و این ارتباط بین روماتیسم مفصلی با شکستگی استخوان را نشان می دهد

بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی ا حتی ممکن است با یک سرفه ساده هم دچار شکستگی استخوان شوند. با این حال تا کنون اطلاعات اندکی در باره شیوع شکستگی در افراد جوانتر مبتلا به این بیماری در دسترس بود.

زنان با سن زیر ۵۰ سال که به روماتیسم مفصلی مبتلا هستند بیش از زنان دیگر در معرض شکستگی استخوان قرار دارند.

محققان تعداد ۱۱۵۵ بیمار مبتلا به روماتیسم مفصلی را با همین تعداد از افراد سالم مقایسه کردند. آن ها پرونده پزشکی این دو گروه را در یک محدوده زمانی مورد مقایسه قرار دادند تا ببینند شیوع شکستگی استخوان در آن ها چگونه است.

آن ها شکستگی هایی را که بدنبال ضربات شدید ایجاد شده بود مستثنی کردند. محققان به این نتیجه رسیدند که با یکسان کردن دیگر شرایط، افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی بیش از از همسالان خود دچار شکستگی استخوان شده بودند.

البته این استعداد به شکستگی در مردان جوان مبتلا به روماتیسم مفصلی هم وجود داشت ولی نه به اندازه زنان. با این حال با بالا رفتن سن مردان احتمال شکستگی استخوان در آن ها هم مانند زنان افزایش غیر عادی میافت.

زنان جوان مبتلا به روماتیسم مفصلی باید از راه های دیگر سعی در قویتر کردن استخوان های خود کرده و با تعدیل اندکی در نوع فعالیت های روزانه سعی کنند تا از ضرباتی که ممکن است موجب فشار بیش از حد به اندام و احتمالا شکستگی استخوان  شوند دوری کنند.

بازدید کنندگان گرامی

برای آشنایی با روماتیسم مفصلی و درمان بر روی لینک کلیک کنید

منبع : مجله پزشکی دکتر سلام

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین