علائم جوش نخوردن شکستگی استخوان

1024_orig2

چاپ

با درمان های رایج برای شکستگی استخوان اکثر آنها بهبود میابند. در صورت عدم بهبودی به آن لفظ جوش نخوردگی یا نان یونیون Nonunion اطلاق میشود. دیر جوش خوردن یا Delayed union وقتیست که جوش خوردن استخوان با تاخیر صورت میگیرد.
در نان یونیون روند جوش خوردن متوقف میشود و کال استخوانی دیگر فعالیتی در جهت اتصال دو سر شکسته شده ندارد. بین دو سر استخوان در محل شکستگی بافت فیبروز Fibrouse tissue ( بافتی شبیه آنکه در هنگام پارگی پوست یا سوختگی شدید پوستی ایجاد میشود و در لفظ عامیانه به آن گوشت اضافه میگویند) تشکیل میشود و دو قطعه شکسته شده استخوان در محل جوش نخوردگی حرکت میکنند. این محل جوش نخوردگی به علت حرکت داشتن مثل یک مفصل عمل میکند ولی یک مفصل واقعی نیست به همین جهت به آن مفصل کاذب Pseudarthrosis هم میگویند.

جوش نخوردن شکستگی استخوان

جوش نخوردن شکستگی به وضعیتی اطلاق میشود که دو سر استخوان نتوانند به یکدیگر جوش بخورند و نسبت به یکدیگر فاصله داشته باشند. در بعضی استخوان ها مانند استخوان های اندام تحتانی که وزن بدن را تحمل میکنند این جوش نخوردن استخوان میتواند مشکل ایجاد کند در حالیکه بعضی از استخوان ها مانند استخوان های متاکارپ در کف دست حتی اگر جوش هم نخورند ممکن است مشکل خاصی برای بیمار ایجاد نکنند. جوش نخوردن استخوان ها دو نوع دارد. نوع هایپرتروفیک Hypertrophic و نوع آتروفیک Atrophic .

در نوع هایپرتروفیک، کال استخوانی در دو سر شکستگی ایجاد میشود و بزرگ و بزرگتر میشود تا بتواند دو سر شکستگی را بهم متصل کند و جوش بدهد ولی بدلایلی نمیتواند این کار را بکند. در این وضعیت دو سر استخوان در محل شکستگی بزرگ و حجیم میشود ولی بهم جوش نمیخورد. این وضعیت معمولا به علت حرکت کردن قطعات شکسته شده ایجاد میشود. اگر قطعات شکسته شده درست بیحرکت نشوند اجازه متصل شدن کال های تشکیل شده را نداده و شکستگی جوش نمیخورد. بهترین روش درمان این وضعیت، بیحرکت کردن قطعات شکسته شده است.

در نوع آتروفیک دو سر استخوان در محل شکستگی نه تنها بزرگ نشده که حتی نازک هم میشود و به شکل نوک مداد درمیاید. این نوع جوش نخوردگی معمولا به علت خون رسانی ناکافی به محل شکستگی ایجاد میشود. درمان این شکستگی ها معمولا پیوند استخوان است.

علائم جوش نخوردن شکستگی استخوان

مهمترین علامت جوش نخوردن شکستگی استخوان درد است. این درد مدتی بعد از اینکه درد ناشی از شکستگی فروکش کرد ایجاد شده و ادامه میابد. درد ممکن است دائمی باشد و یا ممکن است فقط در حین حرکت کردن اندام و راه رفتن ایجاد شود. تورم، محدودیت حرکت در مفاصل اطراف شکستگی و حرکات غیر طبیعی در استخوان هم میتوانند از دیگر علائم جوش نخوردگی شکستگی باشند.

برای تشخیص این عارضه از روش های تصویربرداری مانند رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن، ام آر آی و اسکن رادیوایزوتوپ استفاده میشود. در نان یونیون لبه های تیز محل شکستگی از بین رفته و لبه ها گرد میشوند. استخوان در محل شکسته شده سفت تر شده و در رادیوگرافی بصورت سفیدتر دیده میشود.

منبع : ایران ارتوپد

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین