طب فیزیکی وتوانبخشی و درمان شکستگی استخوان ها

2133_orig-150x150

چاپ

 برای بهبود مناسب پس از شکستگی ،  باید به اقدامات طب فیزیکی وتوانبخشی اهمیت داد.

نادیده گرفتن  اقدامات توانبخشی ویا کم اهمیت شمردن  آن،  عواقب وخیمی در بردارد. پس از آسیب  و شکستگی اندامها،  اگر عضو آسیب دیده برای مدت طولانی بی حرکت بماند و ورزشهای توصیه شده توسط پزشک انجام نگیرد،   اندام دچار ادم(تورم)، تحلیل ولاغری عضلات، سفتی مفاصل، آرتروز  و اختلال در حرکت مفصل  شده وگاهی   مواقع دیگر نمی توان از ان اندام استفاده کرد.

در شکستگی استخوان ها  ممکن است جا انداختن استخوان غیر ضروری باشد وحتی نیازی به بی حرکتی اندام نباشد، اما انچه ضروری است اقدامات توانبخشی است.

توانبخشی باعث می شود  هنگامی که استخوان در حال جوش خوردن  است ، عملکرد عضو اسیب دیده  حفظ شود ، همچنین توانبخشی در ادامه باعث بازگردانیدن عملکرد عضو،  بحالت طبیعی می شود

پزشک متخصص طب فیزیکی وتوانبخشی بر حسب  ماهیت شکستگی،   در درجه اول، استفاده فعال از اندام را به بیمار آموزش می دهد یا برای او ورزش های ویژه و فیزیوتراپی  وتوانبخشی تخصصی تجویز می کند. استفاده فعال از اندام با نظر پزشک ، مهمترین اقدام در جهت توانبخشی و بازتوانی عضو اسیب دیده است.در شرایط ویژه ای که غلبه بر بی حرکتی دشوار است(مانند  محدودیت حرکتی زانو پس  ازشکستگی تنه استخوان ران یا فمور)، حرکات غیر فعال تجویز می شود.

 منبع: وبلاگ دکتر فروغ

 

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
آدرس : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین