آرتروز و درد گردن

آرتروز گردن

چاپ

آرتروز و درد گردن

گردن انسان شامل ۷ مهره C1 تا ‍C7 است.

مفاصل مهره های گردنی مستعد ساییدگی، کاهش فاصله و فتق دیسک می باشند. در دنیای امروز و به جهت تغییر سبک زندگی و مشاغل،  درد گردن یکی از مشکلات شایع جوامع شده است، بطوری که نتایج تحقیقات نشان می دهد که از هر صد نفر حدود ۵ نفر به درد گردن مبتلا هستند.

آرتروز یا استیوآرتریت مهره های گردن یکی از علل شایع درد گردن می باشد که می تواند در اثر افزایش سن ،‌ارثی ، مشکلات ساختاری مهره ها و یا استفاده نادرست از مفاصل ، آسیب های مهره ای و… به وجود بیاید .                                   

َعلایم :

شامل درد گردن (شایع ترین) ،‌محدودیت در حرکات گردن ،‌صدای‌ سایش‌ به‌ هنگام‌ حرکات‌ گردن‌ یا عضلات‌ شانه‌ ،خشکی ، احساس گرفتگی و کوفتگی عضلات اطراف گردن میباشد .

اگر تغییرات ایجاد شده در اثر آرتروز به تغییر ساختمان دیسک بین مهره ای ، برجسته شدن آن به داخل کانال نخاعی یا سوراخ های بین مهره ای ، پیدایش خارهای استخوانی در لبه مهره ها ( اوستئوفیت ) و حتی تغییر شکل و بهم خوردن انحنای طبیعی منجر شود ممکن است علایم در دست ها به صورت درد ،‌گزگز و خواب رفتن و بی حسی ، کاهش قدرت عضلانی هم به وجود بیاید .

آرتروز گردن

تشخیص:

 با معاینه و شرح حال است و گرافی (عکس) ساده می تواند به تایید تشخیص و بررسی سایر علل درد گردن کمک کند . در مواردی هم پزشک درخواست MRI می کند .

پیشگیری:

۱- همیشه گردن خود را چه در حالت ایستاده، نشسته، یا راه رفتن، صاف و عمود بر بدن نگهدارید. بطوری که هیچ زاویه ای با بدن نسازد. سر صاف و مستقیم، نگاه به جلو، شانه ها عقب و بالا، سینه بیرون، شکم داخل. چه در حالت ایستاده و یا راه رفتن یا نشستن.

۲- هرگز گردن خود را به مدت طولانی خم نکنید . اگر لازم است، صندلی خود را کوتاه تر کنید. یا ارتفاع میز خود را بالاتر ببرید تا مجبور به خم کردن گردن خود نباشید. چرا که بسیاری از بیماری های گردنی ناشی از خم بودن گردن به مدت طولانی است. بنابراین حتی الامکان گردن خود را خم نکنید و اگر مجبور به این کار هستید، هر از چند گاهی گردن خود را صاف کنید.

۳- از نرمش ها و حرکاتی که در آنها مجبور به خم کردن و حرکات ناگهانی گردن هستید پرهیز کنید.

۴- اگر کارتان نشسته است و مجبور به خم کردن گردن هستید، حتما با یکی از دستانتان از وزن سرتان و فشار آن بر روی مهره های گردنی بکاهید تا کمتر دچار صدمات گردنی شوید.

۵- بهتر است از میزهایی استفاده کنید که شبیه میز تحریر مدارس است و پایه های جلویی آن، کمی بلندتر از پایه های عقبی است. به این ترتیب کمتر ناچار می شوید گردنتان را خم کنید.

۶- موقع مطالعه سعی کنید کتاب یا روزنامه را بالا نگهدارید. نه اینکه گردنتان را خم کنید. مدت های طولانی اینگونه مطالعه کردن ممکن است به گردن شما آسیب بزند.

۷- تا جایی که ممکن است هنگام خوابیدن از بالش کوتاه استفاده کنید. به طوری که سرتان در امتداد بدن قرار گیرد نه اینکه خم شود.

۸- در موقع رانندگی تا آنجا که می توانید به فرمان نزدیکتر بنشینید تا مجبور نباشید دستهایتان را دراز کنید و به فرمان برسانید. چرا که به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد گردن درد می کند.

۹- صندلی که روی آن می نشینید و رانندگی می کنید، حتما بایستی دارای تکیه گاهی جهت گردن باشد. چرا که در بسیاری از حوادث رانندگی از قبیل ترمزهای شدید (که باعث حرکت شدید رو به جلوی گردن می شود) و برخورد شدید اتومبیل دیگر از پشت (که باعث حرکت شدید رو به عقب گردن می شود) سبب آسیب نخاع در اثر شکستن و جابجایی مهره ها می گردد.

۱۱- حتی الامکان طولانی مدت به نقطه جلو بطور ثابت نگاه نگنید. (رانندگی، مطالعه، نگاه کردن به مانیتور کامپیوتر و …)

۱۲- توصیه های پزشک معالج و ورزش هایی که به شما تجویز می کند را حتما مراعات کنید.

درمان :

۱- فیزیوتراپی جهت بهبود دامنه حرکتی ، اصلاح وضعیت گردن ،‌ کاهش درد و التهاب

۲- دارو درمانی  شامل داروهای ضد التهاب مانند ناپروکسن  ، داروهای ضد درد مانند استامینوفن ، داروهای شل کننده عضلانی ، پمادها و …

۳- لیزر درمانی جهت کاهش التهاب مهره ها و کاهش درد و خشکی

۴- Taping جهت کاهش التهاب و درد مهره ها

۵- ماساژ و مانیپولاسیون (‌درمان دستی)

۶- ورزش درمانی جهت پیشگیری و درمان درد گردن

                                                                dralifarkhani.ir-West-End-Chiropractic-Neck-Exercises

                                 

upper_trapezius_stretch-dralifarkhani.ir                                                

             

۷- گردن بند طبی در کوتاه مدت با نظر پزشک معالج می تواند در مراحل حاد بیماری کمک کننده باشد. اما استفاده بلند مدت باعث ضعف عضلات گردن شده و ممکن است باعث تشدید بیماری شود.

منبع : bijanfr.blogfa.com